Bandfotokatastrofer. Del 7.

I tisdags återvände man till jobbet efter 6 veckors semester, utan att förhäva mig kan jag ju erkänna att det var noll procent skönt att dra sin lekamen ur dödsbädden när alarmklockan ringde 07:00. På grund utav extrem trötthet samt ett lätt skapelseförakt blev det en hel del ”administrativt” arbete gjort framför datorn på jobbet på förmiddagen och det var då som jag snubblade över något som fick mig att skratta så kaffet stänkte.

På utmärkta Shadows of the North fann jag ett nytt promofotografi föreställandes DIMMU BORGIR och skrattar man inte åt detta foto så skrattar man inte åt något. Jösses hur de ser ut. Hur tänkte de egentligen?

Onkel Fester längst till vänster har förvisso aldrig sett bra ut på ett bandfoto. Vem kan glömma bilden han tog åt OLD MANS CHILD när hans minst sagt spektakulära corpsepaint gjorde så att hans skalle såg ut som ett halvätet hårdkokt ägg? År 2010 väljer Galder iallafall att ikläda sig, ja vad har han på sig egentligen? Hatpastorinnan uttryckte sig bra när jag fnissandes visade detta för henne senare på kvällen.

”Är det meningen att de ska se ut som mongoler? De ser mer ut som mongoloider”.

Att ha ett par rävar nonchalant slängda över axlarna medan man pressar in isterbuken med ett fast världsvant grepp känns inte heller helt OK. Man blir helt matt bara man tittar på spektaklet. Av hans ansiktsuttryck att döma ser det ut som han behöver ta sig ett par rejäla matskedar bikarbonat för att förebygga att magsyran arbetar sig upp i matstrupen. Mustaschen orkar jag inte ens kommentera.

Silenoz, gitarrspelaren längst till höger, ser rent utsagt fan inte klok ut. Lillstjärten ekivokt vinklad mot kameran, blottarrocksgrepp med händerna, bedrövlig frisyr, idiotisk uppsyn och bandana. Nu ska Hatpastorn berätta en sak för er. Bandana, eller snusnäsduk om man så vill, är, kommer och har alltid varit något utav det absolut töntigaste man som fullvuxen karl kan ha på skallen. Nog för att Silenoz hårfäste har varit i följetång i klass med Nergals ifrån BEHEMOTH men att dölja fjunen under en bandana är under varje mans värdighet. På fullaste allvar skulle jag personligen hellre ha nithjälmen som följt med ANCIENT genom åren på skallen 24 timmar per dygn än att vira en bandana runt huvudet. Usch.

Liberace, förlåt jag menade Shagrath…

Hur fan tänkte du egentligen när du dök upp till fotograferingen klädd sådär? Varför sade ingen stopp? Är det någon som tycker det ser tufft ut? Många frågor, inga svar. En till fråga som jag ställt mig är hur det kommer sig att DIMMU BORGIR sett värre och värre ut för varje bild de tagit. Man trodde att måttet var rågat 1997 när ”Enthrone Darkness Triumphant” släpptes. Då satt man och irriterade sig på syntaren i hög hatt och läppstift samt Nagash som såg ut som en jävla björkruska i ansiktet. Det fotot vill jag tatuera in på insidan utav ögonlocken i jämförelse med detta elände.

Elvis-kostym, alltså gamla feta döende Elvis. Pälskrage. Fransar på armarna. Paljetter. Fingerlösa skinnhandskar. Vad i Satans namn har han på huvudet!?

En hjälm.

Med horn…

Shagrath är tillsammans med Nicholas Cage ex-fru. Värdefull kunskap till skillnad ifrån trams såsom tyska verb och andragradsekvationer. Nicholas Cage är ett gigantiskt Elvis-fan och har samlat på sig en hel del prylar under åren. Jag kan sätta min högra kula på att denna högst tveksamma mundering som Shagrath dragit på sig denna dag är en genuin Elvis-kostym ifrån Las Vegas-åren som herr Cage glömt kvar hemma hos exet. Jag ser ingen annan förklaring.

Efter att ha sparkat Vortex och Jul-Mustis slog dessa norrbaggar på stora trumman och skanderade att de som trio minsann skulle visa världen att stordåd var på G. Att efter ett sådant uttalande släppa en skiva som heter, och jag skämtar inte nu, ”Abrahadabra” samt ta ett dylikt fotografi gör inte min skepsis mindre.

Mitt intresse för DIMMU BORGIR har varit svalt de senaste 13 åren men varje gång de släppt något nytt har jag iallafall lyssnat på vaxet för att undersöka om de kommit ihåg hur man skrev minnesvärda låtar igen. Oftast har det mest varit riffstapling, texter som inte handlar om någonting och trötta upprepningar men undertecknad har inte skytt dem likt pesten bara för att de blivit framgångsrika som många andra gjort. När de däremot släpper musikvideos som lämnar ett och annat att önska samt tar dylika bandfoton gör de sig själva en stor otjänst.

Här kommer några tips på hur DIMMU BORGIR skulle kunna ta sig ur denna svacka.

* Sluta tugga på E på gitarren och tro att syntarrangemangen ska göra låten lyssningsbar. Både Galder och Silenoz, ja Shagrath också för den delen, är kompetenta gitarrister så varför inte spela ett riff med jämna mellanrum igen. Det fungerade förr.

* Ta kontakt med kamerateamet som gör BEHEMOTHs videor istället för att kasta enorma pengar på något som i bästa fall bara ser mediokert ut och i värsta fall får en att ta fram stora skämskudden.

* Säg åt Shagrath att ta i när han sjunger istället för att väsa med robotrösteffekt. Såvida man inte heter Peter Frampton eller sjunger ledmotivet till tecknade Transformers bör man hålla sig så långt borta som möjligt ifrån dylika vokala hyss.

* Dyrka döden.

* Sparka eran stylist alternativt titta er i spegeln innan ni springer ut i liksmink och Elvis-kostym.

* Släng Silenoz ordbok åt helvete och be honom skriva texter som handlar om något istället för att fylla ut en poänglös textmassa med ”tuffa” ord. När ni ändå är i farten kan ni svänga förbi BORKNAGARs replokal och göra samma sak.

* Döp inte en skiva till ”Abrahadabra”, eller vänta lite det har ni redan gjort. OK, döp inte nästa skiva till ”Hokus Pokus” eller ”Simsalabim”.

* Ta in Nagash igen. Han vet hur man arrangerar en låt. Nya TROLL-skivan är bevis på det. Visst, den kanske inte är det bästa man hört men efter jag lyssnat på den kan jag iallafall minnas låtarna. En klar fördel om man vill spela svartmetall för den bredare massan.

* Torka bort gälarna Shagrath envisas med att rita på sitt ansikte. Vill jag se en fiskman sjunga går jag till min lokala Dagon-sekt.

* Ni kan väl åtminstone låtsas att ni fortfarande bryr er.

Så, 10 enkla tips för att få denna skuta på rätt köl igen. Svartmetallkonsult är en titel jag kommer sätta på mitt CV i fortsättningen.

Nä, nu ska jag ta mig en kopp kaffe, lyssna på VOLAHN och gruva mig inför att jobba imorgon.

/Hatpastorn

7 svar to “Bandfotokatastrofer. Del 7.”

  1. Jag applåderar inlägget.

  2. Hahaha det gjorde min dag… 🙂
    (tack Kentha för tipset!)

  3. Hahaha trodde fan jag hade drömt att denna bild existerade men här är den ju igen. Väldigt konstigt, va fan håller de på med?

  4. Ja ni, jag tycker det ska bli härligt med ett nytt album. Jag är så infernaliskt trött på alla elit-tyckare och gillar att Dimmu, även om de känns trötta, kör sin grej och skiter i andras stereotypa åsikter. De vill vara kommersiella och tjäna lite stålars, låta svulstiga och spöka ut sig på ett sätt som får vuxna att skratta men 5-åringar att lipa. Lite som en minicirkus med lite skönt hokus-pokus, dock ett bitvis bra sådant i mitt tycke. Svartmetall eller inte, true eller ej, det är skitsamma. Nu saknas bara en maskot i god Iron Maiden anda, så med nya vita scenkläder kanske snömannen Jeti kan passa! Vem saknar egentligen 90-talet, ärligt talat? Vi ses i Götet hörrni…

  5. ۩ ~ Camilla ~ ۩ Says:

    …och när Cage’s ex ledsnat på’n då kan hon ta och skicka hit!! Shagrath då alltså, UTAN denna utstyrsel.. :p
    Den hoppar jag gärna över, TACK. Fan som som ser ut! Skrämmande att något så rart kan te sig så vidrigt! Chockad!(fast jag har sett det förr och hade lyckats förtränga det, nu har jag att jobba med igen då.. förträngning in motion)

    Det där är nog nästan den fulaste bilden på HAN jag sett, när, skulle föredra att han klär sig i bonn-kläder och svingar sig hit till Dalarna för att knega på Spendrups, hugga ved och hinka vatten på vintern, that would be pretty awe.. 😉

    Även om dom inte är de bästa i sin genre, så är dom helt uppenbart inte ens topp zillion sämst, enligt det jag läst av dina/era recensioner hitills, och för mig, som Gothic Metal inbiten så, ja.. dom är ju ok.. dock inte alltid, och en stor del kan ha att göra med ”utsikten”! HA!
    Men jag föredrar dom RIKTIGA Dark Funeral, som tidigare sagt.. ha ha.. 🙂

    /C ~ Still the Patriot och done packing/moving for t’day, nu blire en date med ”Mr Jägermeister”, det har jag fan förtjänat och behöver om jag ska palla med ännu en natt på golvet!

  6. Shagrat…hur har jag kunnat missa honom under alla dessa år? Maken till vansinniga kreationer och bilder!

    Fågel, fisk eller mitt i mellan? Någon sorts fiskhybrid är det komplett med gälar på axlarna och ansiktet.

    My fracking god, den där minen, med den där jackan, med dom där tänderna….

    ….och alla fransar! Vad är grejen med alla fransar? Fransar med paljetter på!

Lämna en kommentar