Bure Bödel: En dissekering och ett nagelfarande av genretillhörighet.

Detta är min första krönika under Likpredikantens flagg och det som jag kommer skriva om nu är något som irriterat mig oräkneliga gånger och jag förstår att detta inlägg kan få mig att framstå som väldigt petig, pragmatisk och anal. Faktum är dock… att så är nog fallet.

Gång på gång på gång stöter jag på band som när det begav sig titulerades primärt som (melodisk) death metal av press, bolag och lyssnare, men av någon anledning numera klassas hos gemene man som black metal. Alla spår av att de skulle framfört dödens gospel är lika bortblåsta som Lars Ulrich metronom.

Jag försöker i min stilla ensamhet komma på varför det blivit så. Jag skyller främst på internet och det faktum att de flesta som anser detta mest troligt inte lyssnade på banden under deras formativa år. Dagens ungdom har inte heller fått kämpa i sitt anletes svett för att uppnå gnosis. De har inte behövt plöja igenom högar med fanzines för att försöka snappa upp information om deras favoritband utan de är av uppfattningen att Google har alla svar. Mortiis sa det rätt bra i min tidigare publicerade intervju med honom:

…er du under 35 år gammel og har en masse åsikter om en genre som ble populær når du selv var type 10 år gammel, så skal du faktisk bare holde kjeften.

Här kommer jag att lägga krokben på mig själv, men jag har alltid varit förespråkare av att black metal måste ha satanisk lyrik eller åtminstone ockult dito. Jag har bråkat otaliga gånger t.ex. på det amerikanska forumet Reddit om att band som Enslaved inte är, eller för den delen var, ett black metal-band utan viking metal. Uppfattningen idag verkar vara att black metal är en ljudbild och inte en ideologisk fråga. Jag är dock helt med på att ljudbilden spelar roll för inte fan spelar Deicide black metal och jag kan inte säga att Burzum inte heller gör det trots den stora avsaknaden av sataniska inslag så här hamnar jag i en paradoxal loop. Black metal bör vara ockult betingat, men det finns undantag erkänner även jag. Viking metal för mig är band som skriver texter om vikingar och fornsed precis som nyss nämnda Enslaved. Ett annat exempel är svenska Allegiance, ett band som delvis rent musikaliskt påminner väldigt mycket om black metal men de valde att kalla sin musik för viking/war metal just på grund av deras texters teman. Arioch sa det bra i Slayer Mag:

A band that claims to play black metal must always have satanism and nothing but satanism as the highest priority in their music and concept as well as in their personal lives.

Detta stämmer rätt bra överens med vad min sinnesbild av black metal bör vara, även om jag kan förstå att man inte kan kanalisera Djävulen fullt ut vid t.ex. dagislämningar. Det mina meningsmotståndare hävdar är dock att viking metal-band måste ha visa musikaliska egenskaper för att hamna i denna kategori, vi snackar vevliror, mungigor och knätofsar. Dessa argument faller dock rätt platt då man enligt den tesen inte kan räkna ’Hammerheart’ eller ’Twilight of the Gods’ som viking metal och att frånta detta från mannen som skapade hela den genren är kanske lite väl magstarkt. På min tid kallade vi helt enkelt dessa spelmansstämmeband för folk metal. Det enda jag egentligen kan fastställa här är att amerikaner som hittat ut på nätet ALLTID har fel oavsett ämne och forum.

Jag har inte ens kommit till banden jag vill prata om utan jag verkar på något sätt hamnat i en utläggning om vikingar och vad black metal bör vara, hur ska detta sluta? Jag tycker ändå att jag måste klargöra vad jag anser att denna genre är innan jag går vidare.

Nåväl, de band/album jag främst tänker på denna gång är Dissection, Unanimated, tidiga Sacramentum och Naglfars debut ’Vittra’. Alla dessa var, enligt mig, en del av den melodiska death metal-vågen som härjade i Sverige tidigt nittiotal. Idag benämns samtliga som black metal vilket leder till att varje gång jag stöter på detta så blir andningen snabb och pulsen börjar banka lika hårt som virveln på studioversionen av Gorgoroths  ’Revelation of Doom’. Jag förnekar inte det faktum att det finns influenser från black metal i samtliga nämnda bands musik, men black metal enligt mig och black metal i början av nittiotalet var synonymt med ’Under a Funeral Moon’, ’Burzum’ och Bathorys tidiga verk och utan att egentligen kunna något om musikteori så anser jag inte att något av banden som detta inlägg berör låter likt något av dessa exempel. Däremot ser jag betydligt fler musikaliska likheter med de tidiga plattorna från At the Gates, In Flames och Dark Tranquillity. Vi pratar slingor, melodier och ett mer avancerat spelsätt än vad t.ex. Darkthrone erbjöd oss runt denna period. Det finns såklart flera andra band vars historia reviderats, men dessa exempel är de mest klart lysande i min värld.

I min iver att bevisa att jag har rätt gick jag faktiskt så långt att jag inför denna krönika kontaktade medlemmar från alla de band jag tagit upp i texten och frågade hur de beskrev sin musik och även om svaren kanske inte blev så glasklara och självklara som jag hoppats på, så var det ingen som ansåg sina band som rena black metal-band utan de beskrivningar jag fick var ’death metal med influenser av black’, ’melodisk death/black’ och  ’Vi var inte så intresserad av att kategorisera oss’.

Anders Brolycke som spelade gitarr i Sacramentum svarade ganska klokt på min fråga om genres.

Genreindelning har alltid bara handlat om promotion när man ska försöka ge en bild av hur något låter för någon som står och håller en skiva i handen och är på väg att köpa den.

Det är svårt för mig att argumentera emot detta och jag vet att många musiker anser att det är begränsande med genres. Jag tycker ändå att det fyller en funktion för hur hade det sett ut som det inte fanns någon kategorisering alls när det kommer till musik?

Jag frågade Adde, gitarrist i Naglfar, om hur de kategoriserade ’Vittra’.

Jag är väl ärligt talat inte så brydd i huruvida folk tycker att det är en black- eller death metal-skiva. Vi själva kategoriserade det väl som death/black med mer fokus på death än black.

Inte helt nöjd med detta svar så ställde jag följdfrågan om vad han tycker om att väldigt många bortser från de, enligt mig, uppenbara melodiska dödsinfluenserna. Svaret från Adde blev väldigt kort och koncist.

Då är de ju uppenbarligen döva.

Micke Broberg, sångare i Unanimated, verkar inte heller vara så noga med genres.

Vi har väl alltid tyckt att det är någon slags melodiös black/death, eller varken eller. Vi kör vår grej och andra får kategorisera, det är mycket djupare än så för oss. Det beror ju också på om man ser till helhet eller bara musikaliskt/textmässigt. Det spelar ingen roll för mig vad man än kallar det så förändras ingenting. På 90-talet fanns det inte så många som spelade som vi, och vi klassade inte oss själva då heller. Men helt klart är att vi alltid dragit åt det mörkare hållet.

Ole Öhman som spelade trummor i Dissection från grundandet fram till 1995 ger mig dock betydligt mer vatten på min kvarn:

I början var det helt klart death metal (första demon är ju typisk för tidsandan). Sen kallade vi oss alltid death metal, det var andra som ville ge oss andra epitet. Jag tror att jag har hört 3-4 olika benämningar. Det slutade med att det blev death/black för att vi inte orkade att rätta folk. Men, Dissection är för mig death metal.

För att göra det ännu mera övertydligt så ger jag er detta citat från något nummer av Metal Zone från 1994 (alltså efter släppet av ”The Somberlain”).

Vi spelar death metal slår Jon Nödtveidt fast, och vi har inget behov av att ändra på vår musik. Bara för att vi inte låter som Entombed och har mörka, sataniska texter, och bara för att black metal är inne nu, så kallas vi för black metal. Fast egentligen spelar det inte roll vad folk kallar oss..

Om jag återknyter till varifrån denna ’missuppfattning’ kommer ifrån då. Är det internets fel? Är det ungdomars lathet? Kan det bero på att post-2000 a.y.p.s. så är dessa två genres så uppblandade att det är svårt att skilja dem åt? Beror det på att dessa band influerade en hord av band som kallade sin musik för black metal? Beror det på att jag är helt ute och cyklar? Kan det vara så att detta inte spelar någon som helst roll? Jag kommer aldrig lyckas övertala de som inte håller med mig om detta, vi kommer aldrig nå konsensus i denna fråga och den enda som far illa av detta är undertecknad. Jag kommer dock lika nitiskt fortsätta kampen om att band får rätt epitet! Mitt rätt är mer värt än ditt!

Bure Bödel

Annonser

2 svar to “Bure Bödel: En dissekering och ett nagelfarande av genretillhörighet.”

  1. Vale of Amonition…. herre jävlar. Jag är nykter. Nej, detta går inte. Fem minuter in i låten nu. Jag känner mig besudlad. Nu går jag och duschar. Och gråter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: