Från A till Ö med Hatpastorn. Ä som i ÄÄNIPORTTI.

I likhet med bokstaven ”Å” kryllar det inte av band på ”Ä”. Jag var tvungen att bege mig till vårt kära grannland Finland för att hitta något för i min skivsamling fanns det då inget att finna. Enligt den finska grundlagen måste alla invånare vara involverade i minst 7 svartmetallband, men tydligen finns det någon klausul för bokstaven ”Ä” för där kammade jag noll. Mycket märkligt.

ÄÄNIPORTTI spelar någon sorts form av tunggung med piano och finsk sång. 7 demos och en EP har det blivit sedan starten 2002. Jag klev på EP:n på en gång då jag är lätt bakfull och har ingen större lust att hamra mig igenom demo efter demo med dylik musik. Helt värdelöst var det inte, däremot bär jag varken keps, har pösiga byxor eller gillar att ta så kallade ”selfies” på gymmet. Gillar man sådant är ÄÄNIPORTTI för dig. Jag ska emellertid erkänna att sången är ganska bra, ja inte den riktiga sången naturligtvis utan själva skrikandet. Finska är ju ett kvalitetsspråk när det kommer till skrik och panik. Varför ÄÄNIPORTTI sjunger ordet ”boulevard” om och om igen i refrängen är ett mysterium. Mina finsktalande vänner kanske kan hjälpa mig här.

Jag har aldrig sett de här lirarna live men för mitt inre öga ser jag hur basisten rör sig på scenen och jag gillar inte vad jag ser. Varför måste alla basister som spelar dylik musik ha basen norr om bröstvårtorna? Varför måste de ha keps? Varför måste de ha tumring? Varför måste de ha tribaltatueringar? Varför måste de forma läpparna som en anknäbb när de rör sig spastiskt i takt med musiken? Varför måste de bära gräsliga Affliction-tröjor? Varför måste de tycka att innebandy är en sport? Varför anser de att Pearl Harbour är världens bästa film? Varför måste de spela Call Of Duty? Varför måste de ha schackrutiga svångremmar? Varför måste de köra en bakhjulsdriven BMW? Varför måste de ljuga för sig själva när de säger att de gillar DILLINGER ESCAPE PLAN? Varför är ”Snabba cash” den enda boken de läst? Varför kan de inte äta sin kvarg utan att bete sig som en jävla idiot? Varför kan de inte stava till ”trombocytaggregation”? Varför tycker de att Björn Rosenström är roligare än ONKEL KÅNKEL? Varför använder de mer hårprodukter än sin sambo? Varför när de en dröm om att få vara med i Paradise Hotel? Varför förstår de inte storheten i BURZUM? Varför ser de ut som ett frågetecken när man pratar om MST3K? Varför köper de urtvättade IRON MAIDEN-tröjor på Carlings när de aldrig hört IRON MAIDEN?

Alla fördomar bygger på 100 % sanning. Nu ska jag gå ut i skogen, skära mig i armarna, hylla döden och vädra mina tvivelaktiga politiska åsikter. Imorgon avslutar vi den här resan.

På återseende.

/Hatpastorn

5 svar to “Från A till Ö med Hatpastorn. Ä som i ÄÄNIPORTTI.”

  1. Kan det vara ”kuulevat” ‘(de) hör”?

  2. Bara för att klargöra så är det Käärmeenpurema han sjunger, purema som låter som boulevard och det betyder ormbett.

  3. Det här är nog bästa garvet jag haft på ett jävla bra tag! Jag har personligen bekräftat varenda angiven fördom ett flertal gånger, jobbigaste människotypen att ha delad spelning med utan tvekan!

Kommentera

