Från A till Ö med Hatpastorn. S som i SWARTALF.

swartalfÅret var 1996 när jag bläddrade igenom plattorna på den berömda Skivbutiken här i Sundsvall. Majoriteten av skivorna hade man redan nafsat på både en och två gånger, men vips så landade mina syltfingrar på något jag aldrig sett förut. Omslaget var grönblått och av sakral karaktär, fast med en lätt undergångskänsla. Jag började omedelbart nicka gillande. Bandnamnet löd SWARTALF, ingen klocka ringde. Titeln ”Candles burning blue” låg bra i munnen. Skivbolaget hette Dark Vinyl Records eller Memento Mori, något oklart. Fortfarande ingen klocka som ringde. Jag vände på plattan och började läsa låttitlarna. ”Nervengeist”, ”The shadow Gods”, ”Leviathan rising” … Mums. Låtarna var dessutom långa, upp mot 12 minuter i vissa fall. Är det förresten bara jag som uppskattar när låtlängden är utskriven bredvid titlarna? Bookleten bestod av ett enda uppvik där jag fann ännu en religiös bild. Demoner, lidande människor, förfall. I övrigt fanns det ingen som helst information om vare sig medlemmar, texter eller någonting. Man blev fruktansvärt nyfiken.

Jag gick mot kassan och bad om att få lyssna på skivan. Återigen så pustades och stånkades det bakom disken trots att det inte var en käft i butiken. Jag satte lurarna mot öronen och började kanalisera. Första låten hette ”Invocation” och den gjorde skäl för namnet. Pumpande krigstrummor och mässande röster. Håren på armarna började resa sig och jag hann tänka att detta var ett bra intro. Jag slog över till spår 2. Regn, åska, suggestiva syntmattor. Då förstod jag vilken genre detta var. Dark ambient. Att provlyssna på en dark ambient-platta är lite av ett aber så jag avnjöt några minuter per låt och gick sedan tillbaka med skivan.

Dagarna gick och jag kunde inte sluta tänka på SWARTALF. Det lilla jag hört lät mycket löftesrikt, men som gymnasieelev hade man dåligt med deg och 189 spänn kändes lite mastigt. Jag var ofta och fingrade på albumet, det liksom kallade på mig. En gång drömde jag förresten att jag köpte ANCIENTs ”The Cainian chronicle” och att det var massa porrstön och skit på den. Nästa dag köpte jag den och gissa om jag blev paff när Kimberly Goss och Lord Kaiaphas stönade lös på låten ”Exu”. Det här med drömmar är märkliga saker.

Efter ungefär en månad stod jag inte ut längre utan tog till drastiska åtgärder. Med hjälp av den beryktade ”Switchblade”-tekniken bytte jag prislappen det stod 189 på till en där det stod 119. På väg till kassan slog det mig att man blivit ledd in på brottets bana av ett superhemligt dark ambient-band. Köpet gick bra, de bakom kassan hade sällan koll och jag gick hem.

Hemma i pojkrummet gick ”Candles burning blue” från pärm till pärm. Stämningen var magisk. Det jag uppskattade mest var att varje låt hade en egen atmosfär och ett helt eget sound. Det var inte precis som MORTIIS där samma syntljud hängde med i typ ett decennium. Dessutom var det betydligt mer orkestralt och mäktigt än vad man var van vid. Tack och lov blev det dock aldrig svulstigt. Det lät mer som ett soundtrack till en HP Lovecraft-novell. Finns det en genre som heter ambitiös dark ambient hamnar SWARTALF i den kategorin.

Jag försökte hitta information om bandet, men misslyckades fullständigt. Jag har heller aldrig sett en recension eller en intervju med SWARTALF. Nu när jag skriver om detta gjorde jag ett försök till och kammade återigen noll. Är det någon som vet något mer om det här bandet får ni hojta till. Jag tror att de är tyskar.

SWARTALFs ”Candles burning blue” har hängt med mig i typ 17 år och även om jag inte lyssnar på den lika ofta numera så skapar den samma stämning. Jag ska ärligt säga att dark ambient är en genre som jag inte har superkoll på, mycket tack vare att det finns så förbannat mycket skrot. SWARTALF gillar jag dock helhjärtat. Har inte vågat mig på bandets andra platta, är lite rädd att magin ska brytas om den är dålig.

På den tiden man spelade rollspel, primärt kanonliret KULT, gick detta album varmt i bakgrunden. Även om det anses nördigt så måste jag säga att tiden då man var tonåring och det mesta i livet kretsade kring black metal, rollspel och skogen var rena guldet. Nu när man är närmare pensionsåldern än dagen då man föddes …

OK då, förutom att man har betydligt mera ansvar och så är det väl inte så mycket som förändrats.

Det kan vara jag som lyssnar på detta med nostalgiskimrande hörseltrattar men jag tycker att albumet håller än idag. Syntljuden, rösterna och samplingarna låter oförskämt fräscha. Sedan vilar det en underbart esoterisk känsla över hela produkten. Jag har som sagt ingen aning om vilka medlemmarna är eller om det är ett soloprojekt, däremot känns det som att han/hon/den/det måste vara insyltad i något annat.

”Candles burning blue” rekommenderas till er som uppskattar stämningsfull dark ambient med stor variation på låtarna. Är man inne på typ ENDVRA runt ”Black Eden”-plattan bör man finna tillfredsställelse även med SWARTALF. Rollspelsnördar bör även de spana in plattan då den är suverän att ha i bakgrunden om man kör något fräckt lir. Det var för övrigt rollspelet KULT som fick mig att upptäcka Diamanda Galas, en artist vi kommer att återkomma till lite närmare framöver. Hennes namn fanns med i en lista över passande bakgrundsmusik. Just KULT, som släpptes 1991, måste vi göra en djupdykning i. Det spelet har haft större betydelse för den svenska svartmetallscenen än vad många vill erkänna. Tvivlar ni? Kolla in omslaget till spelet då? Känns det bekant?

kult-cover

”Candles burning blue” bör lyssnas på från pärm till pärm då det är svårt att skaffa sig en uppfattning när man tar en dänga ur sitt sammanhang. ”The shadow Gods” är emellertid en hyfsat representativ bit.

På återseende.

/Hatpastorn

6 svar to “Från A till Ö med Hatpastorn. S som i SWARTALF.”

  1. Promotar du kanske din egna fasttrackerskapelse du så länge yrat om här på bloggen?

  2. Mm Kult. Anledningen till att vi brukar smyga in undertiteln ”Döden är bara början” på någon låt här och där.

  3. ”Statement by Phallus Dei Official facebook page appeared on 17 March 2015 : ”Swartalf was Richard Van Kruysdijk’s Dark Ambient project.”” http://www.discogs.com/artist/96704-Swartalf

    Förbannat bra förresten.

Kommentera

