Från A till Ö med Hatpastorn. R som i RAGNAROK.

Idag ska vi inte prata om norska RAGNAROK. Inte heller tyska RAGNAROK. Vi skiter i brasilianska RAGNAROK. Spanska RAGNAROK? Knappast. RAGNAROK från Sydafrika? Tillåt mig småle.

Vi ska naturligtvis sätta tänderna i brittiska RAGNAROK. Ett band ingen brydde sig om men eftersom folk innan Internet blandade ihop dem med norrbaggarna med samma namn fick de några skivor sålda. Att de sedan albumdebuterade på hyfsat anrika Neat Records gjorde att plattan spreds rätt duktigt.

Brittiska RAGNAROK fick aldrig någon kärlek. Så går det när man låter som ett brutalt avdankat SKYCLAD fast med skitdålig sång av fransktysk svartmetallkaraktär. Med artistnamn som Stenfält kommer man inte heller så långt.

ragnarokomslagBandets debutalster ”To mend the oaken heart” från 1996 har jag hållit i tusen gånger genom åren. Detta till trots har jag aldrig lyssnat på den. Ljumma recensioner har man ju läst, men lustigt nog har jag aldrig orkat bemöda mig med att lyssna på detta album som jag lyft upp så många gånger. När jag läste recensionen i Dead Sea Zine så fick jag intrycket att detta var ren folkmusik och det var kanske därför jag sket i den. Lite märkligt är det med tanke på hur mycket tok man låtit passera.

Nu när jag äntligen tar mig tid att lyssna på möget förstår jag varför. Blaskig svartmetall med folkinfluenser brukar vara något som gör att jag tänder på alla cylindrar, men detta blir bara för lökigt. Främst är det just sången som förstör. När blev det allmänt accepterat att låta som en skapelsefientlig groda? ENTHRONED byggde en hel karriär på det. Lägg därtill alla franska band fram till typ 1998. Ofattbart. När vokalisten sjunger på riktigt blir det inte så mycket bättre. ”Arose by another name” innehåller vokala utspel som får mig att rodna och då är jag ändå snubben som på fullaste allvar kan acceptera HELHEIMs vokala dito. Det är inte THE SOIL BLEEDS BLACK-värdelöst men å andra sidan. Vad är egentligen det?


Spola fram till 1:45. Då börjar grodan sjunga.

Om jag nu köpt denna skiva 1996 hade jag desperat försökt gilla den. Hade man betalt för något, då lärde man sig uppskatta den. Hjärnan har en försvarsmekanism som gör att ser eller lyssnar man på något skitdåligt tillräckligt länge tror man att det är bra. Det var därför Sveriges samlade svartmetallelit satt vakna hela nätterna och glodde på Kvinnofängelset då det begav sig. Däremot finns det ju gränser för ens tålamod och RAGNAROK hade jag snabbt avfärdat som rent strunt.

Hoppas jag.

Epitetet RAGNAROK-Pastorn är nästan lika illa som Holy Records-Danne och EMINENZ-Heidenhammer så jag tackar min olyckliga stjärna att det aldrig blev så.

Nä, nu när jag efter alla dessa år tar mig tiden att lyssna på brittiska RAGNAROK kan jag pusta ut. Jag gick inte miste om något. Ja, förutom det här maffiga bandfotot då.

Ragnarok

Eftersom det är fredag tänkte jag bjuda på lite extra underhållning. Slå på denna guldrulle under förfesten. Ni kommer inte att ångra er.

På återseende.

/Hatpastorn

6 svar to “Från A till Ö med Hatpastorn. R som i RAGNAROK.”

  1. Man kunde inte skita mer i Ragnarok efter man sett Italian Spiderman, kanske en av världens bästa filmer!

  2. Hade ingen aning om att Eilert Pilarm försökte sig på black metal innan han gav sig på att imitera Elvis… Fantastiskt underhållande!

  3. Precis efter jag läst ditt eminenta inlägg så såg jag en video med norska Uburen. Otroligt fascinerande att grodsång- och o-riff-svartmetallen inte bara fanns i Frankrike runt 1996 utan finns även i nutida Norge.

    Kolla in denna lökiga videon:

Kommentera

