Från A till Ö med Hatpastorn. L som i LIDSKJALV.

LidskjalvLIDSKJALV kan nog vara Norges hemligaste band. Jag upptäckte dem via Misantrof ANTIRecords för några år sedan och även om det inte var det bästa man någonsin hört var det som att hitta en liten skatt. LIDSKJALV härstammade från Bergen och startade runt 1992. 1996 stövlade grabbarna in i Grieghallen och spelade in en demo vid namn ”Helferd” som aldrig släpptes. Enligt uppgift lades projektet ner 1997, men det ska tydligen finnas mer material och på Misantrofs hemsida kan man läsa att en kommande fullängdare kanske inte är en omöjlighet.

Ett band från Bergen som man aldrig hört talas om. En demo inspelad i Grieghallen som aldrig släpptes då det begav sig. Det låter nästan för bra för att vara sant.

Medlemsmässigt är det bara en av lirarna som gjort något väsen av sig och det är basisten D. Andersson, mest känd under namnen Dreggen och Dommedag. Ringer det fortfarande ingen klocka har han lirat med bland annat TAAKE, SLAVIA, GRIMFIST, AETERNUS och GRAVDAL. Enligt Internet kallar han sig numera Don Raul och bor i Mexiko.

Är det bara jag eller låter det som att jag bara hittar på allt det här?

”Helferd” är en hyfsat tidstypisk norsk svartmetalldemo. Den är inte precis originell men det finns en hel del krispiga riff och desperata trummor. De överlägset bästa bitarna är inledande ”Helferd” och avslutande ”Evig natt”. ”En reise genom drømmer” är lite för dödsdoftande för min smak och ”Maktenes mørke” vill inte riktigt fastna i mitt medvetande. Hade man dock ramlat över den här demon 1996 istället för långt över ett decennium senare skulle jag nog stampat takten betydligt hårdare.

LIDSKJALV hade inte blivit nästa stora grej om demon nu släppts 1996, personligen tycker jag det stora värdet i ”Helferd” ligger i att det är en gammal bortglömd norsk svartmetallartefakt. Bara tanken på att det finns fler bortglömda gamla kassetter från det området som ligger och ruvar i någons hem gör att mina handflator blir alldeles fuktiga.

Och ja, logotypen lämnar ingen oberörd.

På återseende.

/Hatpastorn

Ett svar to “Från A till Ö med Hatpastorn. L som i LIDSKJALV.”

  1. Luktar det inte lite Mysticum om loggan?

Kommentera

