Voices of death 2.

Fyran orkade vi inte bry oss om. Trean var sämre än vi mindes den. Nu är det dags för tvåan. Denna vända är vi full styrka. Att hitta alla logotyper var lite meckigare än väntat och att ta fram scannern bara för att digitalisera möget, ja inte ens vi har den fritiden. Däremot rotade vi fram andra bilder som får symbolisera bandnamnet genom att göra ett Google bildsök och välja det mest absurda.

Innovativt.

Nu kör vi.

od

1. ODIUM ”Crusade of brutality”

HP: Ja, det är ju inte norska ODIUM.

Dr P: Inte det svenska nazistbandet heller. Eller, vad vet man …

HH: Det här är väl dussindöds som var hopplöst ute vid den här tidpunkten. Inte dåligt. Inte jättebra.

Dr P: Ja, de kan ju få cred för att det åtminstone inte är death n’ roll.

HP: Jag har gjort fem van Helsing på den här låten redan. Som NIGHT IN GALES ”Sylphlike” fast utan några som helst melodier.

HH: Jag visste att NIGHT IN GALES-Pastorn skulle komma med ett expertutlåtande.

HP: Den där fejden kommer aldrig att ta slut. AGATHODAIMON-Hammer som var nära att tatuera in hela ”Blacken the angel”-omslaget som ryggtavla.

HH: Lögn och förbannad dikt.

mort

2. MORTUM ”A cursed mankind”

HP: Kassettbruset får 10 av 10 möjliga poäng. Invasion Records-dödsblack när det är som allra bäst. Eller … nja. Skivan var ju bättre. Riktigt usel dödssång, tur att de styrde upp den på fullängdaren.

Dr P: Jag hade hoppats på en riktig chant, men aldrig får man vara riktigt nöjd. Påminner lite om NAGLFARs ”Vittra”.

HH. Jag vill minnas att skivan var riktigt bra, men det här var i ärlighetens namn inget vidare … vänta nu, där kom ju en riktig ABYSSOS-trummisuppförsbacke. Hur är det möjligt när det är trummaskin?

HP: Är väl felprogrammerat … nåja, skivan är betydligt bättre.

Dr P: Ja … nej, jo … ja.

occrah

3. OCCRAH ”The waste”

Dr P: Den här skivan är en kavalkad av lokalband. Tydligen är det här Karlskogas stoltheter. Lite av den stadens svar på STORMRIDER.

HP: Mycket virvel och torr, ganska kraftlös sång. Säkert occrahpris(ha, ha!) på demon.

HH: De har ett mindre manifest på sin tacklista. Tydligen tackar de ingen mindre än Krille Kranium, the mighty goth hirvi.

Dr P: Det blev visst inget mer än den här demon.

HP: Ja, det är ju riff och sång och trummor … Hirvi är väl finska för ordet ”älg”. Den mäktiga gotälgen. Den bör man passa sig för.

HH: Vad mer behöver man? Nu är jag ett riktigt Occrahead.

Dr P: Du kan inte tycka att det här är bra på riktigt?

inv

4. INVERTED ”As the last angel falls”

Dr P: Deras skiva ”There can be only one” har ett av de mest fruktansvärda omslag som ritats. Och vem fan döper en skiva till det? Det är som att döpa en skiva till ”Back to the future” eller ”Beverly Hills cop”. Gud alltså, vart börjar man? Jag kan inte säga något om INVERTED utan att säga allt om INVERTED … ja, det var tur att Krille hade ett eget skivbolag. Det underlättade för det här bandets karriär.

HP: Kommer du ihåg mitt och Kantor Aronssons gamla band WEAPONRY? Det lät såhär.

Dr P: Där ni samplade Michael Jackson utan att veta att det var Michael Jackson? Ska ha det liggande någonstans …

HH: Visst var det till WEAPONRY Christophe Spadzjel ritade en logga som var misstänkt lik trettio andra bands logotyper … som han också hade ritat?

HP: Jodå. Och då var ändå logon det bästa med det bandet. Bäst var det tidiga materialet när jag inte kunde spela gitarr utan programmerade gitarren i Fasttracker. Det lät ju som det lät.

HH: Där var det tydligen slut. Herregud.

Dr P: INVERTED släppte demon ”Tales of Esteban”, vilken de gav sig ut på turné med.

HP: Det är än idag en av de dummaste titlar jag vet.

HH: Jag väntar på uppföljaren ”Tales of Sin with Sebastian”.

zav

5. ZAVORASH ”Truth and sorrow”

HH: Det här är ZAVORASH, det är bra på riktigt!

HP: Att de här inte fick kontrakt tidigare är helt obegripligt.

Dr P: Var i kontakt med en av dem som sedermera blev chefsprogrammerare. Jag gillar inte sången.

HP: Har inget emot sången, lite lågt mixad bara.

HH: Jag älskar sången.

Dr P: En riktigt stadig angelfire.com-adress. Undrar om den fortfarande är i bruk?

sad

6. SARDONIC TEARS ”Judas inside”

HP: Det här var det tröttaste … sådana här riff spelar man väl normalt bara när man satt på nya strängar på gitarren och slamrar runt för att kolla att stämningen håller?

Dr P: … och där förstod jag att det var en man som sjunger. Det här var något av det snutsötaste jag hört. Homoerotiken i låttiteln går inte av för hackor.

HH: Lite WONDERLAND över det hela … det här måste vara Sveriges svar på WONDERLAND.

HP: Den här sångaren är så vän att han får GHOSTs vokalist att framstå som SUFFOCATIONs eller MORTICIANs dito. Om menlösa barns dag hade en röst skulle det vara den här. Det här är GARANTERAT sångarens band, och han viker inte en tum.

HH: Om inget annat så … stack den ju ut på skivan.

Dr P: Jo, det kan man ju lugnt säga.

fro

7. FROST ”Frost”

Dr P: Dags för det legendariska bandet FROST från Trondheim. Antar att de var skitsura över att black metal slog igenom. ”Vadå, vi spelar ju skitdålig döds … varför får inte vi något erkännande?”

HP: De hade en rejäl hemsideadress.

(Dr Panzram börjar recitera en adress vars längd påminner om en längre chant.)

HH (vid protokollet): OK, om det här är en kommentar till låten får ni fan skriva ned den själva, för den där mängden tecken adressen kräver ryms inte i det här stycket. Musiken då …. livsdyrkande trött thrash metal av värsta sort. Det här bandet har harvat i minst trettio år.

Dr P: De har nog inte lagt ned än.

HP: Tänk att vara italiensk blackpacker, komma till Trondheim och se att FROST minsann lirar. Man lägger sina surt förvärvade sommarjobbspengar på inträdet, ställer sig framför scenen i hopp om att bevittna en black metal-kavalkad. Jag menar, ett norskt band vid namn FROST måste ju bara spela svartmetall. Och så möts man av det här. Det har garanterat hänt.

Dr P: Vänta, ska kolla Metal Archives … jodå, de bytte namn till INBALANCE 2004 och håller på fortfarande. Givetvis har de släppt tusen demos. Biografin är längre än Bibeln. OK, deras claim to fame är att basisten i THORNS tydligen spelat med dem vid ett tillfälle … men ja, han slutade ju i THORNS 1992.

HH: Vad fan är INBALANCE för ett jävla bandnamn?

prs

8. PRIMITIVE SYMPHONY ”Left to bleed”

HP: Karln från BLODSRIT sjunger visst i det här bandet. Hyfsad Västervikshårdrock.

Dr P: Jodå. Bra fritidsgårdsljud.

HH: Vi kanske bör tillägga att fritidsgårdsljud inte nödvändigtvis är något negativt i de här sammanhangen.

Dr P: Nej, nej. TBV-ljud, däremot. Nu ska vi se … det finns tydligen tunga kopplingar till CHAINSAWTAN här.

HH: Märklig blandning av death n’ roll och standardblack.

HP: Om de inte haft en sådan vedervärdig logotyp skulle de fått skivkontrakt i ett nafs.

blaz

9. BLAZING SKIES ”Fullfillment of emptiness” (sic)

HH: Det här bandet har jag en koppling till. Trummisen i mitt första band PROSERPINE (ja, herregud) från Härnösand flyttade till Bollnäs i mitten av nittiotalet för att gå med i BLAZING SKIES.

HP: Och vilken succé det blev! Ungefär som han som lirade trummor i IN AETERNUM en kort sväng för att sedan hoppa av för att satsa på en innebandykarriär. Bollnäsdöds med pixlig logga. Har alltid trott att det här bandet var danskt.

Dr P: Close enough. Vägen till helvetet är belagd av sådana här band.

HH: Seriöst, finns det något att säga om det här överhuvudtaget? Precis såhär lät ALLA band kring 1997. IN FLAMES-psykosen som drabbade precis hela Sverige alltså … den melodiösa dödsscenen, den har vi inte ens börjat dissekera ännu.

HP: Det ger vi oss inte in på här.

HH: Först så fick man några rejält obehagliga jabbar på hakan av de där vidriga death n’ roll-banden. Sedan började livsmetallen slugga rejält med de här fruktansvärda slingbanden. Man gick fan på knäna. Jesus, den här låten måste ha skrivits säkert tvåhundra gånger tidigare.

HP: Och då enbart av NIGHT IN GALES.

HH & Dr P: Ständigt dessa förbannade NIGHT IN GALES.

gos

10. GUIDANCE OF SIN ”Dawn of the new religion”

HP: Post-A CANOROUS QUINTET-döds. Det här låter dock som en riktig låt.

HH: Den här bloggen har allt uppfunnit ord.

Dr P: vad kan man säga? Det låter professionellt, men standard. Det är tur det fanns samlingsskivor, annars hade man nog aldrig hört GUIDANCE OF SIN.

HH: Det här är i mina öron så intetsägande att jag inte ens gjort en van Helsing.

az

11. AZURE ”Enchanted by fantasy”

Dr P: Såhär står det i bookleten. Och minns att detta är bandpresentationen. ”If I had knew … ”. Men men, det är ju ändå Amorth Bredlave som skrivit det.

HH: Typ topp ett Sveriges sötaste band. Vill minnas att någon kallade sig för Velvet i det här gänget … äh, jag tycker det här är ganska bra.

HP: Jo, AZURE var inte så tokiga, men den här skivan är då ett sådant tidsdokument från nittiotalets andra hälft att man baxnar. Om banden inte lät som BLAZING SKIES, lät de såhär. Namnet Amorth Bredlave är otvivelaktigt det sötaste artistnamnet som någonsin knåpats ihop. Jag ska fan döpa om mig till Thiramarihel Lillstjärt och börja harva Tolkien-black.

cran

12. CRANIAL DUST ”From the depths”

Dr P: CRANIAL DUST låg i fejd med mina bröder för tjugo år sedan. De skall dö.

HH: De har samma julkalendersyntar som populariserades av norska RAGNARÖK.

HP: … eller så lät banden på det här viset. Heidenhammer, hur många gånger har vi försökt lyssna på CRANIAL DUSTs demo ”Ultimate uprising”? Trettio sekunder in i den har vi gett upp säkert ett hundratal gånger.

HH: Den är ju ganska rolig, då de står med blod i ansiktet på gruppbilden. Men då den är uppkopierad i svartvitt, trodde jag i ett par år att de hade målat nunorna i skokräm.

HP: Jag tyckte det såg ut som att de ätit bajs som en struts.

Dr P: Vad fan yrar du om nu?

HP: Ja, inga händer utan nyllet rätt in i dyngan bara.

HH: Herregud.

dia

13. DIABOLICAL ”Natural selection”

HH: Här kan vi ju onekligen säga en hel del, men jag vet inte om vi bör.

HP: Det finns för många kopplingar till Församlingen.

Dr P: Comments not printed for personal reasons. Men utöver det är det bedrövligt.

blac

14. BLACKWITCH ”War”

HH: Den här låten är skitmärklig. När jag lyssnade igenom skivan hemma hos mig höjde jag på ögonbrynen när den dundrade igång, och kollade upp bandet. Det blev inget mer än den här demon. Han spelar allt själv, eller hur var det egentligen, och var inte med i något annat band. Att det inte blev mer förbryllar mig …

HP: Oerhört märkligt. Även ljudkvaliteten är oändligt mycket bättre än de andra medverkande.

Dr P: Tydligen inspelat i Necromorbus.

HH: Det här måste ju vara denna skivas MORNALAND. Det där bra bandet som aldrig fick kontrakt.

HP: Bandfotot …

HH & Dr P: Vi vet.

gra

15. GRAVFERD ”De tapte sjelers helvete”

HH: Såhär ska det låta, Peter Harryson.

Dr P: Tio av tio. Eller vänta, ingen corpse paint på bandfotot … en sjua, blir det. Men det här blir min favorit. PERFEKT sångljud.

HP: Jag älskar sådana här riff, som bara maler och maler utan logik och sans.

(Plötsligt kickar ett malplacerat, svettigt brudraggarsolo in.)

Församlingen: … vänta nu …

(Låten återgår till det normala.)

Dr P: OK, tack. Nå, GRAVFERD startade 1995 men har inte fått ut sig en enda fullängdare. Det kan inte vara möjligt. Men två av medlemmarna är med i MUSPELLHEIM.

HP: Det andra norska bandet som aldrig fick skivkontrakt.  En av GRAVFERDs titlar heter ”Mjölnir i Hvitekrists åsyn”. Det är en titel, det.

pale

16. PALEFAT ”House Longhorn Beetle”

HP: Segt, idisslande TBV-groovemetal. Jag gissar på en riktig bajsnödig PANTERA-klon från Bollnäs.

HH: Helt korrekt. Tydligen från Björneborg, strax söder om Ankeborg.

Dr P: På något TBV-kontor i Björneborg står det en hel pyramid med osäljbara PALEFAT-demos.

HH: Vänta, de har ett telefonnummer. Ska ringa och kolla vart de blev av.

(Heidenhammer ringer upp.)

HH: Kuken, numret har upphört. Jaja, det var slutet på den sagan.

HP: Jag skrattar fortfarande åt Björneborg. Finns den staden på riktigt?

Slutsummering:

Var vi på dåligt humör eller var den här skivan sämre än vad man mindes den? Då var fan trean bättre. Men om inget annat … ja, ett vykort från nittiotalet. Allt var inte bättre förr. BLACKWITCH och den första minuten på GRAVFERDs låt var ju bra. ZAVORASH också.

/Dr Panzram, Heidenhammer och Hatpastorn

14 svar to “Voices of death 2.”

  1. Erik (Void) Says:

    Asså, Cranial Dust var ju bra på riktigt! Hade ”In the void of deepest desperation…..” Och en annan demo som jag glömt namnet på nu. Råare och bättre än andra slentrian-nittiotalsband tycker jag iaf. MYCKET bättre än Zavorash-fullängdaren! Vad är det ni brukar säga? Släpp sargen!
    Vore för övrigt förbannat roligt om någon av er kunde göra en text om Behemoth, inquisition, in solitude etc-spelningen!

    • Jag kom hit för att säga typ exakt samma sak om ”In the void of deepest desperation…”, men då var det redan gjort. Tur att någon fattar. En otroligt inspirerad och välgjord demo. Ont på riktigt, en jävla atmosfär, och i mina öron det bästa i black metal-väg som kommit från Umeå.

    • Det enda jag hört med Cranial Dust är ”Ultimate uprising”-demon och den är bedrövlig, samt låten på VOD-samlingen. Är nu ”In the void…” så bra som ni säger ska jag absolut spana in den.

  2. Vafan, finns Bollnäs sämsta sidor dokumenterat på alla dessa skivor? Dags att packa väskan.

  3. Fyrfäktaren Says:

    In an unrelated issue … Huh. Eftersom så många tycks i församlingen är så insyltade i Diabolical så slänger jag ut en relaterad fråga.

    Hade kontakt med en viss Ödling i början av 2000-talet. Han skickade en gång ett par demolåtar med Sorgeghard som vad jag minns lät jävligt bra. Det måste emellertid vara innan wardemo (som jag inte har hört, men av metal-archives och av låttitlarna att döma är det i princip ett annat band). Har för mig att jag vid tidpunkten hävdade att det lät som en blandning av Dissection och Burzum, hur nu det går ihop. Förmodligen var jag full. Om jag inte minns fel så var nog texterna på svenska också.

    • Tjenare! Gällande Sorghegard är det samma band, men vi lade ner några år och när vi startade igen hade vi glömt bort alla gamla låtar så vi sket i de svenska texterna och ändrade stuket. En blandning av Dissection och Burzum, inte så tokig liknelse. Personligen säger jag nog att vi lånade en hel del från Sorhin och Setherials ”Nord”. Det är lite småtrist att vi aldrig spelade in mer än ett par låtar plus en rehearsal för vi hade gott om bitar med det gamla stuket. /Ödling/Hatpastorn

  4. Fyrfäktaren Says:

    Se där! Har läst hatpastorn nästan från start och har varit fullständigt ovetandes. Det är ingenting som går att få tag på? Möjligt att jag kan rota fram det, hade en vana att bränna allt på cd-r och spara gamla hårddiskar men att börja leta i det infernot är ja, inte lockande.

    Tror minsann vi närmare eftertanke att du även skrev någon text åt mitt band, vad vi nu hette Nattramn, Vraquil, Projekt Satan eller vad det nu månne vara. ”I dödens famn kan mina ögon åter se”. Bekant? Hoho, mitt minne är ett obarmhärtigt vapen.

    • Haha, världen är liten. Jag har inte kvar ngt alls efter en liten hårddiskkrasch som resulterade i att allt man någonsin skrivit, spelat in eller tagit bild på sedan 90-talet försvann som i ett trollslag. Då kunde jag hålla mig för skratt. Tror dock att trumslagaren har kvar det mesta, ska kolla med honom. Gällande texten låter det galet välbekant, tror inte jag skrev en enda text på den tiden som inte innehöll ordet ”död” i någon sorts form i titeln. Å andra sidan gäller det nog fortfarande.

      • Fyrfäktaren Says:

        Någon chans att du kan göra materialet tillgängligt om du får tag på det? Det har faktiskt slagit mig flera gånger under dessa år att det är något jag gärna skulle vilja höra igen.

        Rumsterade lite i långtidsminnet och kom fram till att vi sannolikt hade kontakt via ICQ och att jag vid den tidpunkten hette något elegant som Gallskrik von Yxmord eller något likaledes suspekt.

        Texten inleddes med fjädrar från Guds änglar, sumthin´sumthin´,likt höstlöv, sumthin´. Vrålade den live, tror aldrig att den blev inspelad tråkigt nog.

      • ICQ, det var fan inte igår. Känner igen namnet. Jag ska försöka få tag i slagdängorna nu under veckan så kan jag sprenda dem till dig om du vill.

  5. Fyrfäktaren Says:

    Uh-oh! Ljudet när man fick meddelande på ICQ var hur trve kvlt som helst. Det gav den rätta kontrasten när man satt i corpse paint och full krigsmundering och hade krigsråd med sina vapenbröder runt om i landet. Sprenda you may. Det vore attans hyvens.

  6. Vad f-n är en van Helsing?

    • En Van Helsing är när man börjar se eller höra ngt (musik eller film) och helt plötsligt vandrar tankarna iväg pga totalt ointresse. Termen myntades när Panzram och Wrathyr såg på filmen Van Helsing och helt plötsligt stod de i köket och surrade skit och hade helt glömt bort att de ens kollade på film. DET är att göra en Van Helsing.

Kommentera

