Hatpastorn nekrokontemplerar/Voices of death

Igår var det spelning här i Sundsvall, städernas stad. Ni som bor i lite större städer tänker kanske ”jaha” och ni som bor i mindre städer kanske tänker ”fan vad kul att det händer något”. Jo tack, det är inte så ofta som det är spelningar häromkring så man försöker gå så ofta man kan. Då undertecknad jobbade till 21:00 hann man ju varken förkröka eller se något tidigare band, däremot fick jag se mina blodsbröder i BLOODLINE. Blodslinjen är bra skit, det blir alltid konstig stämning när de spelar sin partydödarmusik. Har ni möjlighet att se dem, gör det.

Efter spelningen blev det några kalla pilsner och vi diskuterade ungdomens dagar. Gårdagens spelning ägde nämligen rum på Pipeline, en av Sveriges äldsta rockklubbar bör tilläggas. På just Pipeline har man tillbringat oheligt mycket tid i sina dagar. I alla fall när man var yngre. Dels har man spelat där själv med tusen olika konstellationer och dels har man sett alla möjliga och omöjliga band där. Det lustiga med Pipeline är att det är ett drogfritt ställe. Det säljs ingen alkohol. Likt förbannat var man alltid brakpackad när man var där i sina unga dagar. Märkligt. En parallell kan dras till Finspång där jag fick blåsa i en alkoholmätare för att ens komma in på spelstället. Observera att jag ej var där i form av publik utan som medlem i en misantropisk orkester som skulle spela där. Humor hade varit om giget fick ställas in då någon i bandet var lite på lyset. Dylika tilltag hade fullkomligen mosat LORD BELIALs karriär på 90-talet. Oj, vad packade de var jämt.

Något vi skrattade gott åt igår när vi vandrade längs minnenas allé var hur viktigt det var att spela vid rätt tidpunkt. Man kan kanske tro att det alltid är bäst att spela sist, det brukar det ju vara. Det var inte alls ovanligt att det var packat med folk fram till klockan 23. Sedan när huvudbandet klev på var det nästan folktomt.

Varför?

Jo, sista bussen gick 23:15. Efter det fick man betala nattbuss och det hade ju fan ingen råd med. På den tiden hade man heller ingen mobiltelefon så hade man beställt skjuts hem av föräldrarna fick man vackert lomma iväg vid bestämt klockslag. Man kunde ju inte ringa hem och säga att de kunde komma lite senare då arrangemanget exempelvis var försenat. Det är svårt att inte sitta och gubbskrocka över det faktum att mången tonårig djävulskrigare inte fick se klart till exempel NAGLFAR eller DARK FUNERAL på 90-talet då farsan otåligt satt och väntade i Volvon utanför. Inte konstigt att de som växte upp och själva blev musiker är så jävla noga att spelningarna de själv medverkar på inte blir försenade.

Själv bodde jag alltid väldigt centalt så jag kunde gå hem och polarna som bodde längre bort kunde alltid slagga över. Det var inte ovanligt att det sov en handfull personer i mitt gamla pojkrum på typ nio kvadrat. Man lär ju ha blivit hjärnskadad av syrebristen.

Det finns oändligt med anekdoter om gånger man varit på Pipeline och det är rätt skumt att jag inte betat av dem under de år som denna Likpredikan funnits. Det får det bli bot och bättring på.

Innan det blir anekdotmaraton tänkte jag presentera ett nytt projekt. Alla minns vi samlingsplattorna vid namn ”Voices of death”.  Det är dags att gå igenom dem från pärm till pärm. Vi börjar med den fjärde utgåvan och jobbar oss bakåt.

Eller …

Fyran skiter vi i. Har ni inte hört den består den av nittionio procent ettrig death/thrash från Trollhättan och en procent ZAVORASH. Omslaget kan vi dock diskutera i evigheter, men det blir en separat artikel.

Jag och Heidenhammer hamrade igenom trean. En volym vi inte lyssnat på sedan den typ släpptes. Hur har låtarna åldrats? Läs och lär! Varför inga Youtube-klipp? Kom igen, alla äger de här skivorna. Slit fram ur skivhyllan och lyssna.

overlord

1. OVERLORD ”Through the dark”

HP: Från Saltsjöbaden har vi alltså OVERLORD. Namnet är bekant, men förutom deras medverkan på VOD-samlingen har jag aldrig hört dem. Ortsnamnet Saltsjöbaden har alltid fascinerat mig. Finns det salta sjöar i Sverige? Är inte rubb och stubb i detta avlånga land bräckt? Skit samma …

HH: Det här var nog ganska imponerande när det kom, men de försvann som ut i etern efter en stund.

HP: Trummisen har fattat allt. Vilket driv! Vad jag förstår har batteristen bara spelat i detta gäng. Snacka om slöseri, snubben var ju en begåvning. Hyfsad låt i övrigt.

HH: Alltså… det här var ju faktiskt bra. Om de bara kunnat fräsa på hela tiden hade man haft lite ZYKLON-B-känsla. Kan det vara så att OVERLORD inte lyfte för att folk blandade ihop dem med OVERDETH?

HP: Haha! Ja, lite mindre folkmusikslingor och mer ren aggression hade smakat, förutom ett eventuellt namnbyte då. Trist att det inte blev mer av OVERLORD än två ynka demos. Hörde de aldrig av sig till Invasion Records när det begav sig?

maleficio

2. MALEFICIO ”Path to desecration”

HH: Jo, men det här brakade på bra …

HP: Lugn i bussen, MALEFICIO släppte alltså inte mindre än ARTON demokassetter innan det var dags för första skivan. Förr i tiden var det annars lag på att om man inte hade fått kontrakt efter tre, då lade man ned bandet. Det här bandet håller på än och är inne på sitt tjugofjärde år.

HH: Ja, vad ska man säga? Studiecirkeldöds av allra minst intresserande sort. Undrar hur mycket TBV lyckades kräma ur sina respektive kommuner med hjälp av sådana här orkestrar?

HP: Stoppa pressarna. Deras andra fullängdare, ”Go to Hell”, släpptes inte bara på Ap-ollon records – den var även limiterad till sextiosex exemplar. Närmast sörjande records.

HH: Och som grädde på moset kommer det ett riktigt svettigt brudraggarsolo i slutet. Tack och adjö.

ds

3. DIVINE SOULS ”The eye of the serpent”

HP: Ja, man har ju hört sämre. Tyvärr tar låten aldrig slut.

mid

4. MIDIAN “The banner of Judas is fucked”

HH: Smaka på den här titeln. Varför är den här låten förresten fyra gånger så hög, rent volymmässigt, jämfört med de förra låtarna?

HP: Det kan vara min stereo som spökar. HYPOCRISY-doftande. Med LG Petrov, typ, på sång.

HH: Antar att det här var ett gäng som funnits en bra stund innan de kom med på skivan. Inte så pjåkigt …

HP: Men oj, vilken Van Helsing jag gjorde. AMON AMARTH har byggt en hel karriär på den här refrängen. Märkvärdiga namn på medlemmarna utan att ens vara artistnamn.

HH: Tydligen var de inte så gamla. Medlemmar från hela Bollnäs, dessutom. Blev inte mer än en promo och sedan var sagan all.

od

5. OBSCURE DIVINITY ”Victory lie in my hands”

HH: Ville Kemi låter som en seriefigur.

HP: Ja, nu lär det ju vara Kemi på finska med hårt ”K” och inte ”kemi” som i skolämnet.

HH: Såhär lät de absolut hemskaste banden 1991 och det här gänget bildades 1999. Det blev bara en demo och det får fan räcka.

HP: Ville Kemi var tydligen även med i VANDÖD och MISTELTEIN.

HH: Naturligtvis var han det.

skymn

6. SKYMNING ”A world in flames”

HP: Ett läckert tappingsolo inleder. ”A World in Flames” … ja, hela det här bandets värld ÄR nog IN FLAMES.

HH: Ska det låta såhär? Eller är det något konstigt med högtalarna?

HP: Det här är så mycket Invasion Records-döds att jag inte vet vart jag ska ta vägen. För att svara på din fråga tror jag att det ska låta såhär.

HH: Blandat med … är det soundtracket till Duck Tales-spelet till NES?

HP: Ja! Det är månbanan, va?

HH: Det stämmer. Vilken var din favoritbana i Duck Tales?

HP: Måste vara den där när man skickar ned Knattarna i ett gruvschakt.

HH: Plötsligt höjdes volymen med 200 decibel som liksom för att påminna oss om att det fortfarande är på i bakgrunden.

HP: Det hjälpte inte. Hade jag varit Joakim von Anka hade jag hoppat med käppen på den här gitarristens fingrar.

HH: Önskar nästan att jag inte hade gjort den där septumoperationen så jag fortfarande kunde lägga av en riktig von Anka-fnysning.

HP: Att det här kunde få en slags revivalhype … ja, jag säger då det.

archa

7. ARCHANGEL ”Sacred desire”

HH: Tajt trummis …

HP: MALEFICIO-medlemmar … naturligtvis.

HH: Smaka på titeln “To die under a midnight mood” som pryder första demon.

HP: Det måste vara felstavat.

HH: Jag väljer att tro på det som står.

HP: ARCHANGEL … ja, viljan fanns ju men detta blev duktigt segt.

HH: Jag har gjort inte mindre än fem Van Helsing hittills.

HP: Vad är det med trummisens kaggeföring när han grindar? Det låter fan inte klokt. Det finns cykelgrind och sedan finns det höftledssmärtande rullatorgrind.

mistel

8. MISTELTEIN ”Autumn’s misty might”

HH: Orkar inte riktigt kommentera titeln.

HP: Den här låten är med på deras första skiva. Inte så dåligt alls.

HH: Egentligen inte. Det är väl mest att det inte kan sägas vara originellt på en fläck, men samtidigt är det så extremt melodiskt att det nästan blir originellt för den sakens skull. Alltså, vad är det med Skåne och keyboards …

HP: För att vara black metal från Malmö är det här bra. Vilket å andra sidan …

HH: Ja, varför inte.

uno

9. UNPURE ”Forever lust”

HP: Nu får fan UNPURE ta och styra upp! Deras första gig i Sundsvall var legendariskt.

HH: Varför kan de inte rensa som de gjorde live för? Det här var inte alls bra.

HP: Jag vet inte, detta hade tjänat på ett mer desperat tempo och en mer nihilistisk ljudbild. UNPURE kommer nog alltid att vara bättre i mitt minne än på skiva.

imme

10. IMMEMOREAL ”A nightmare scenario”

HH: Men nu börjar det fan låta! IMMEMOREAL kunde man ändå alltid lita på.

HP: Jo, det här var ett riktigt samlingsskiveband. Men helt klart den bästa låten hittills.

HH: Det här har fan tryck. Minns inte vad som hände med dem, men det blev väl aldrig något riktigt lyft?

HP: Nej, de släppte ”Temple of retribution” 2001 och efter det hände liksom ingenting. Vill minnas att det var lite coolt att Morpheus från LIMBONIC ART snodde ihop några syntintron. Han var en hejare på sådant. Synd att han ballade ur.

HH: Inte direkt originellt, men bra för vad det är. SETHERIAL-bandtröja på bandfotot, dessutom. ”Nord”-motivet.

HP: Uppenbarligen en snubbe med god smak. Det gillar vi.

tk

11. TRENDKILLER ”Unkind”

HH: Nu blir det seg MACHINE HEAD-doftande studiecirkelhårdrock. Pust.

HP: Det här var riktigt skitdåligt faktiskt.

HH: Jag har inga fler kommentarer.

HP: Inte jag heller.

HH: Eller vänta, jag har en sak till att säga. Detta är Norges svar på BLOODBANE.

HP: Med den skillnaden att BLOODBANE är underhållande.

HH: TRENDKILLERs bandfoto är underhållande.

HP: Eller jo, jag har då fan inte pratat klart om norska TRENDKILLER. Detta var garanterat ett band som var så förbannat märkvärdiga för att de kom från Norge och vägrade spela black metal. Vi vet alla vad som händer när norrmän inte vill spela black metal.

HH: Det blir rådåligt.

morna

12. MORNALAND ”Millenial anger”

HH: Lite av ett favoritband här i Församlingen. Eller, deras låt på första ”Voices of Death” är det i alla fall.

HP: Att inte MORNALAND fick släppa en fullängdare är helt obegripligt. Alla andra fick ju släppa på Invasion?

HH: I mina öron är det den här trummisens tvåtakt som gör allt. Låter som han slår utav bara fan på skinnen. Det gillar vi.

HP: Kanske inte riktigt lika stark låt som på första Voices of death-skivan, men klart godkänt. Saknar faktiskt samlingsskivor, då man fick chansen att veta vad sådana här band kunde gjort idag. Årets MORNALAND, liksom.

HH: Lite av extremmusikens vykort.

HP: Jag har en teori om att det var deras strykfula logo som gjorde att de aldrig blev signade. Avskyr det där typsnittet.

ent

13. ENTHRALLED ”They breed”

HH: Wikipediaartikeln om Nossebro, bandets ursprungsort, är betydligt mer underhållande än musiken. Ganska spexigt solo dock, det hade jag inte väntat mig.

HP: Dödsthrash från typ Trollhättan. Det är ENTHRALLED det. Varken mer eller mindre. Gott om riff i denna låt som aldrig tar slut. Ja, grabbarna gillar ju metal. Det hörs.

HH: Den här låten har lovat att lägga av i flera minuter nu.

HP: Nu är det slut. Tack.

z

14. ZAHRIM ”Birth of Zahrim”

HP: Svensk 90-talsmetal med bandnamn som börjar på Z, det är något visst det.

HH: Både ZAVORASH och ZAHRIM överraskar på de här skivorna. Det här är väl ändå rätt bra?

HP: Det är då betydligt mer kompetent än bandfotot, som fan är det mest kortklippta jag sett i hela mitt liv. Tänk dig om Staffan Hildebrand skulle gjort en ungdomsfilm om black metal, ”G – som i Gorgoroth”. Här är the cast.

za

HH: Bandbilden liknar verkligen inte något. Från vänster: killen som står lite nihilistiskt lutad mot väggen iförd Joey Tempest-permanent och läppstift spelar tydligen bas. Uppenbarligen bandets rock star, komplett med en ”devil may care”-attityd.

HP: Nr 2: här har vi en platinablonderad innebandyligist med sug i blick. Ser ut som om han stoppar ned sin hand i sin kompis, TIAMAT-mannens, framficka.

HH: Nr 3: Och på tal om TIAMAT-mannen, här står han. På mitt gymnasium fanns det en besynnerlig linje kallad Curlinggymnasiet. Han gick där, det kan jag ge mig fan på.

HP: Nr 4: NAGLFAR-mannen. Ett par tuffa skinnhandskar med avklippta fingrar och en smyghängig sportkommentatorpage. Ett klassiskt 90-talsmode som aldrig riktigt tog fart.

HH & HP: Nr 5 spelar garanterat synt. Den lätta hudrodnaden och avsaknaden av skägg talar för det. Är det en finskjorta vi skådar?

15. ARS MORIENDE ”The recreation”

HH: Oj, det här bandet finns inte ens på metal-archives. Hur kan man inte finnas med där om man var med på en samlingsskiva på 90-talet?

HP: Inte så tokigt. Vissa riff påminner om GROTESQUE om man har lite fantasi. För att inte vara ett band från glesbygden låter det som glesbygdsdöds.

HH: Av låttiteln att döma handlar detta om ett SPA.

HP: Och för att avsluta på det temat var denna bit lika underhållande som Lasse Åbergs ”Hälsoresan”.

thep

 

16. THE PROVENANCE ”All of reality”

HH: Det här lät ganska bisarrt.

HP: Synttjafs från Göteborg.

HH: Vet inte, jag tar fan det här i försvar …

HP: Låt höra.

HH: Eller vänta, där kom sången in … OK, det är ett uppenbart THE GATHERING-plagiat. Jisses, vad den här sångerskan vill vara Annike från Grynbäcken. Men måste ändå säga att några av melodierna är rätt hejiga.

HP: Du menar när den där vedervärdiga GRAVEWORM-panflöjten kommer fram?

HH: Just den ja. Du gillar inte det här alls?

HP: Det låter som ett aningen mer kompetent TOTAL TRAGEDY. Riktiga jävla musikskoletrummor, flashiga spökslag och läckra fills. Fy vad jag inte begriper mig på sånt här …

HH: Du förvånar mig, min käre pastor, med tanke på att du har en hel AMARANTHE-fullängdare i samlingen …

HP: Nice try. För att vara extra tydlig vill jag bara göra klart för eventuella läsare att dagen jag lägger några sorts pengar på AMARANTHE eller någon annan själlös schlagerdöds med avancerade byxor, lösögonfransar och välkammat hår är dagen då jag dör.

serp

17. SERPENT OBSCENE ”Terror from the sky”

HH: De har ju fan Rob Rocker på bas! Platinablont hår och lugg.

HP: SERPENT OBSCENE är inte så tokiga i små doser. Typ tre låtar per år.

HH: Så länge det driver på är det bra, men jag avskyr när de går ner i tempo.

HP: Och det var den samlingsskivan det.

HH: Är det bara jag eller var den här skivan bättre när den kom?

HP: Jag har också för mig det, men tredje volymen var svagare än de första två. Det är så jag minns det i alla fall.

HH: Hmmm, det ska bli intressant att se hur väl de andra skivorna står sig …

Hatpastorn & Heidenhammer

 

10 svar to “Hatpastorn nekrokontemplerar/Voices of death”

  1. Bästa bloggen på nätet. Läst från pärm till pärm.
    Riktigt jävla bra. Det är julaftonskänsla varje gång man ser att ett nytt inlägg postats.

    I övrigt håller jag med. Denna VOD-samling var svag i jämförelse med de tidigare. Och jag var förövrigt en av som dom inte förstod Mornalands storhet även om deras musik funkade. Tyckte att sångaren faktiskt gjorde sig bättre på Skyfire-debuten även om den plattan påminde lite väl mycket om ett 8-bitars Nintendo med ADHD.

    • Man tackar och getabockar! Jag vill minnas att jag bara hört Skyfire-plattan en gång. Visst var skivomslaget orange? Minns inte så mkt mer än att det var melodiskt som fan och galet välspelat.

      • Jag snackade med ”trummisen” i Skyfire på mIRC (borde ni inte förresten berätta lite om att mIRC var viktigare än socialbidraget för den svenska black metal-scenen på slutet av 90-talet?). När jag berättade att det hörs att det är trummaskin på plattan så bad han mig att inte berätta det för någon.

  2. norronlivskunst Says:

    Det är sådana här inlägg som gör att jag fortfarande orkar med internet. Gapskratt blandas med nickande igenkänningar och en allmänt bister uppsyn.
    Hatpastorn och Heidenhammer – det här är inte första gången ni gör min afton. Jag ser fram emot fler anekdoter från Pipeline

  3. Ni borde fan gå igenom de gamla goda Blackend-samlingarna man alltid köpte på sig på 90-talet. Kanske var för välkända band på dem dock.

  4. Blir glad och road och nostalgisk om vartannat. Mitt 90-tal var precis så här: snörusk utomhus och i freestyle-lurarna/på Technics-stereon black och death metal av högst varierande kvalitet. Ett fumligt, irrande sökande efter guldkorn som resulterade i att jag stötte på många av de band som grävs upp på den här bloggen. Känner spontant att det var tur att jag inte hade råd att köpa mer skivor än vad jag gjorde.

  5. En viktig sak att nämna i sammanhanget är att jag en gång blev lämnad av en tjej pga basisten i Midian. Han hade väl ett tuffare namn.

    • Damian Urban är ju ett svårslaget namn 🙂

      • Damian Urban Says:

        Det här har jag inget minne av, men det låter som en underhållande historia. Vem var tjejen Lunkert? Hela mitten till senare delen av -90 talet ligger som en tät dimma över fyllebravaderna.

        Pipeline Hatpastorn, ja jävlar, det var tider det.

Kommentera

