Gudinnan från Karpaterna.

Utbildning på jobbet i samband med att man fått en ny granne som tycker det är rimligt att spela BASSHUNTER och Björn Rosenström på styv kuling dygnet runt har gjort att undertecknad legat lågt på inläggsfronten på senaste. Nu är dock grannen tystad för gott och utbildningen närmar sig sitt slut så det är dags att äntligen få kavla upp ärmarna och få något gjort.

Idag är det nämligen dags att få stifta bekantskap med gudinnan från Karpaterna. Anar ni oråd? Skyll inte på mig, skyll på herr Void. Det var han som tipsade mig.

Petra (561)När det kommer till suspekt kvinnfolk inom svartmetallen har vi under resans gång fått stifta bekantskap med både det ena och det andra. Vem kan exempelvis glömma Vivian Black eller det finska stjärnskottet Possessed Demoness? Det senaste fyndet på den blödande himlen är Petra ”Carpathian Goddess” Krejcarová, drivande kraft bakom FORTIS NATURA. Fröken Petra har musikaliskt puttrat på sedan 1995 i diverse olika projekt. Jag har inte kollat upp samtliga, men den handfull band jag hört var inte det bästa jag hört i hela mitt liv. För er snuskhumrar rekommenderas dock ett besök på hennes hemsida. Där finns det i runda slänga en miljard bilder av lättklädd öststatskaraktär. Känner ni att ni har för mycket fritid kan ni även kolla upp hennes gamla musikprojekt. Detta är inte obligatoriskt. Lite kul kuriosa är att hon varit modell i livsstilsmagasinet Grimoire Of  Exalted Deeds. Alla som läst den publikationen förstår allvaret.

http://www.petrakrejcarova.wz.cz/

Nu när de hormonstinna tonåringarna lämnat denna Likpredikan för att ägna sig åt skamfylld självbefläckelse så kan vi andra fortsätta med dagens aktiviteter. Då Youtube är lite kinkig angående åldersgräns så kan ni behöva logga in på ert konto för att kunna kika på filmen. Var inte oroliga för att det ska dyka upp något naket eller stötande. Eller, det är väl en tolkningsfråga. Det finns fler än ett sätt att vara stötande på. Koka en kopp kaffe och kolla på videon så tar vi och dissekerar vad vi just sett sedan.

Ja, vad säger ni?

Mycket har man ju sett i sina dagar, men detta lämnar i alla fall mig med en hel del frågor. Om vi börjar med det musikaliska så är hela låten byggd av vad jag brukar kalla för oriff. Hur förklarar jag då bäst vad ett oriff är? Tja, riff som egentligen inte är riff utan mer en ljudmatta som hjärnan i sporadiska fall uppfattar som en melodi. Det är ett oriff. Att lägga sura osångslingor på ett oriff är aldrig en fin idé. Att det tog mig fem genomlyssningar innan jag begrep att hon sjöng på engelska är givetvis även det ett varningstecken. Att låten är omöjlig att komma ihåg skyller jag på oarrangemanget. Jag har dock hört värre.

Själva videopresentationen då? Att drälla omkring i tjeckiska vattendrag samtidigt som man har händerna fyllda med bröst är något gudinnan från Karpaterna behärskar. Vi bjuds även på lustiga huvudbonader och det obligatoriska viftandet med svärd köpta på glesbygdsmarknader. Jag saknar liksminket, men får å andra sidan en rejält tilltagen dos läpp-penna av tidig 90-talskaraktär. I en nanosekund får vi även se en lockig blyg basist och en glad svart hund. Med största sannolikhet är det någon av dem som spelat in och redigerat videon. På omdömeslöshetsskalan ligger denna skapelse farligt högt, men man har ju sett värre. Jag känner rent spontant att skämskudden inte använts tillräckligt. Det ska vi ändra på. Första gången jag såg FORTIS NATURAs video tänkte jag direkt på en video som den amerikanska popprinssessan Courtney Stodden gjort. Tematiskt är de väldigt lika. Blont hår, bensprattel, monumental omdömeslöshet och en hund. Fröken Stoddens snutt är bara en minut och trettioåtta sekunder lång, men om någon av er lyckas ta er igenom hela stycket utan att skrika eller gömma ansiktet i händerna får ni en fin present. Lyssna gärna på texten.

Jag skämtar inte.

Visst blir man nästan lite imponerad. På lite drygt nittio sekunder lyckas Courtney åsamka mer lidande än alla DSBM-band på planeten tillsammans.

Nä, nu ska jag sätta mig och göra klart specialen om vilket hus i KING DIAMOND-mytologin vi i förintelseförsamlingen helst skulle vilja bo i.

På återseende.

/Hatpastorn

29 svar to “Gudinnan från Karpaterna.”

  1. Jag tycker att Courtney-snutten var bra. Kanske det bästa jag hört hittills i år faktiskt. Till och med bättre än Rebecka Black.

  2. Shit, jag klarade av hela 1:22 av Courtney-videon.. Frågan som ringer i mitt huvud är ”Va?”.

  3. Satte köttfärsåsen i halsen när labradoren sprang förbi.

  4. Kristoffer Says:

    Den där styggelsen som har mage att kalla sig för gudinna är ju bara rent hiskeligt ful. Lite svart färg i ansiktet och hon hade passat lysande som goblin/orc i Sagan om ringen-filmerna. Ingen ansiktsprotes är nödvändig för att hon ska smälta in i mängden där, inte. Courtney Stodden hade jag inte hört talas om innan, men av videon att döma är hon ett tvättäkta stolpskott. Svårt att avgöra vem av dessa två damer som sjunger sämst och som har störst utseenderelaterad hybris.

  5. Courtney är verkligen det bästa jag sett i kategorin självhat och misär.
    Det molniga vädret och blåsten formligen skriker ut en längtan att ta sig härifrån. Kameramannen sitter garanterat i skoteroverall och huttrar.
    De två olika klippen visar samma domedagsångestfyllda vik med taskigt underhållna fritidsbåtar som det inte blir någon resa av med i sommar heller eftersom pappa antingen trasslat in sig i ett omöjligt renoveringsprojekt eller somnat full under grillen.
    Hatten av till Courtney. Hon har verkligen fattat precis allt!

  6. Endhir Xo Kpurtos Says:

    Gudinnan har varit med Gallery of Dead Batteries. Alltid något.

  7. Courtney är alltså en etablerad artist? Otroligt. Sången är så skitnödig och kass att man skäms, och när hon äntligen sjunger ut i någon slags refrän är det stenhårt autotunat.

    Googlade lite snabbt för att se om hon på något sätt är känd, och hennes största merit är tydligen att ha gift sig med en 51-årig man när hon själv var 16 år gammal… grattis Courtney!

  8. Stor humor!
    Stor humor är även kommentarerna till Fortis Naturaklippet.
    ”Wouhh! What woman so attractive! The beauty of slavic females is to kill them”

    Och så vidare

  9. Oftast är det en röd tråd i en musikvideo. Inte alla som väljer att ha det så, tydligen. Höjdpunkten i videon var inzoomingen på näckrosen vid 2:30. I övrigt var det tämligen krystat.

    Man kan ju ofta förutsäga vilken kvalitet en film har genom att notera hur tidigt i filmen som de visar bröst eller halvnaket. Det går visst att göra likadant med en musikvideo..

  10. Murkrets Förste Says:

    Milde skapare av allt ont och ruttet… Trodde aldrig jag skulle säga det men jämfört med Fröken Gonzo Rasputinsson och hon den kåta i båten så är fanimej Jan Terri inte bara fotogenisk utan även en sångerska av rang. I alla fall när man är full.
    Jättefull.

  11. Fantastiskt, helt fantastiskt! Bara i tjeckien (och vissa andra delar av östblocket iofs) är man så snygg och har så fantastiskt uselt omdöme och smak. Jag älskar det på alla sätt, borde nog flytta vidare österut.

  12. Efter en hel dags misär och kamp mot averbala downsjättar är det här om möjligt det värsta avslutet på en dag. Jag mådde fysiskt illa redan efter gudinnan och hennes oriff, men när jänkarbruttan och omusiken dök upp förintades universum. Jag hatar allt. ALLT.

  13. Finns det någon bra kvinnlig bm-artist, är frågan som väcks efter att ha tänkt på dem ni skrivit om. Dessa frågor. Måtte de aldrig besvaras.

    Ändå. Vilket jättestort rosa glas hon hade, den där sistnämnda damen.

  14. Jo, det här var väl lite kul. Men jag väntar på att ni ska göra något på Blodsrit. Varför? Jo, när de släppte sin senaste skiva intervjuades de av Close-Up och den intervjuade tog upp sjöfyllerilagen som ett utmärkt exempel på moralism och förmynderi i Sverige….och vet ni vad det innebär? Att Sverige för första gången har ett Black Metal band som är ideologiskt besläktade med ULF BRUNNBERG!

    Saxat från Aftonbladets reportage om ”Kändisar rasar mot sjöfyllerilagen” http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15215118.ab :

    ”– Lagen är fullständigt absurd. Den håller på att döda hela skärgården. Det här horribla förmynderiet har gjort att jag nyligen sålde min sista båt. Jag har tappat lusten, säger Ulf Brunnberg.”

  15. Trummisen i FORTIS NATURA har garanterat köpt sin virveltrumma begagnad av Harald Helgesson, trummis på ENSLAVED ”Eld”.

    • Nu ska vi inte hacka på virveltrumman/brödkorgen i plåt på Eld. F ö en av mina absoluta favoritskivor. problemet är bara att ingen gillar just Eld.

      • Eld är en jävla kanonplatta som jag väljer över den gravt överskattade Frost varje dag i veckan.

  16. Att mitt virusprogram började tjuta och blinka ilsket när jag läste det här inlägget borde ju säga en hel del om innehållet i dessa fantastiska videos…

  17. Osång var ordet, sa bull

Kommentera

