Mardrömslik merchandise. Del 1.

Som Hatpastor lyssnar jag alltid på min ärade församling och då flera i läsekretsen efterfrågat analyser av mardrömslika bandtröjor och liknande är jag inte den som är den. Det är inte precis ont om motbjudande motiv ute på marknaden så det finns gott om dynga att likt ett gödsvin vältra sig i. Innan vi sätter igång med att kallsvettas rent hat tänkte jag skicka ett stort tack till förintelseförsamlingens officiella advokat för dessa tips. Sitter ni inne med egna förslag går det alltid bra att skicka dem till hatpastorn@gmail.com. Det känns som att detta segment kan återkomma fler än en gång.

Nu kör vi.

Följande MARDUK-tröja är redan en modern klassiker. Vem vill inte ha en ståtlig bild på Legion över torson där han förnöjt slickar Jesus Josefsson på snickarollonet? Lägg därtill snitsiga blixtar och en makalöst trött typsnittsvariant av deras logotyp. ”I’d buy that for a dollar”, heter det på utrikiska. På svenska kan vi helt enkelt säga ”köp blint”.

Som ni snabbt kommer att märka så är de flesta av dessa produkter inte direkt officiella släpp där bandet självt fått vara med och bestämma. I fallet MERCILESS hade jag bra flyt när jag var i USA och ramlade över en synnerligen tjusig tröja föreställandes omslaget till ”Realm of the dark”-demon. T-shirten ni ser ovan kan ses som själva antitesen till den. Hjälmen, håret, färgen, ryggtrycket, ja egentligen allt är ett stort misslyckande. Personligen har jag bara haft bra erfarenheter när folk gjort bootlegs på något jag själv varit involverad i. MERCILESS har inte haft samma tur.

På torget i Sundsvall brukar det alltid finnas ett gäng hurtfriska invandrare som kränger kläder i alla dess färger och former. Vill man exempelvis ha en tröja med ett fett vargmotiv på så går man sällan bet när man spanar in deras sortiment. Med varg menar jag självfallet inte Varg Vikernes utan varg som i de där tröjorna där någon omsorgsfullt målat en bild föreställandes en varg som ylar mot månen samtidigt som en indianhövding tittar missmodigt mot betraktarens generella riktning. En gång fann jag emellertid något som var betydligt mera potent. Tänk er en svart huvtröja där någon skrivit ”Marylin Manson” i Old English, snott MOTÖRHEAD-skallen och placerat den under, skrivit ”666” under skallen samt placerat tribaldrakar på ärmarna. Vilken färg använde de på denna minst sagt bisarra utsmyckning? Vitt kanske? Nej, MERCILESS-orange. Att jag inte köpte den huvtröjan där och då ångrar jag än idag. Hittar jag den här SATYRICON/MAYHEM-spliten kommer pengarna stå som en fontän ur plånboken.

När det kommer till merchandise går WATAIN ständigt i bräschen. Det är extremt sällan man hittar en T-shirt eller liknande som inte är fantastiskt välgjord. Inte konstigt att de säljer prylar som smör. Att de skulle trycka en produkt med sloganen ”Come on lets rock” samt inkorporera en gaffel som gör hornen känns hyfsat osannolikt och jag är extremt nyfiken på vad sydamerikanen, det är ALLTID sydamerikaner eller mexikaner, egentligen tänkte när han, för det är ALLTID en han, snickrade ihop det här magplasket. Till motivets försvar måste jag dock säga att det var längesedan jag blev så hypnotiserad av något. ”Come on lets rock”. Ja, jävlar.

Ska man göra en bootleg så kan man väl ändå ha någon sorts form av taktkänsla. Valfar från WINDIR dog när han var och fjällvandrade vilket naturligtvis är topp ett den sannaste svartmetalldöden. För att hedra hans minne släpptes Gud vet hur många tributer under fanan ”Valfar – Ein Windir”. Denna hyllning får nog ses som den sämsta. Är det verkligen så mycket begärt att få trycket centrerat?

Inget band har dock fått utstå bootlegdöden så hårt som DIMMU BORGIR. Man kan säga vad man vill om deras musik och val av slogans, vi har väl aldrig riktigt glömt när grabbarna tyckte det var en bra idé att ha ett ryggtryck som löd ”Cunt hunters of the night”, men när det kommer till bootlegs har sydamerikanerna varit skoningslösa. I det här fallet får vi en smaskig historia där en hysteriskt vindögd Shagrath hägrar över fyra blankpolerade smurfar och två röda troll. De röda och blå pentagrammen som likt snöflingor singlar ner från den svarta rymden är minst sagt bedårande. Jag vill veta vem som köpte den här tröjan. Undertecknad sätter tusen spänn på att ägaren går omkring med plånboken i framfickan.

Jag är inte helt hundra, men jag tror att den här T-shirten är ett officiellt släpp. Om så är fallet vill jag bara beklaga sorgen för det här blev inte speciellt lyckat. Finns det en tröja man utan tvivel kan smaska in ”Come on lets rock” på är det denna. Jag äger/har ägt en ansenlig mängd ENSLAVED-merch i mina dagar och den här är för mina hornhinnor som min snart tjugo år gamla och legendariskt slitna ”Hordanes land”-longsleeve är mot mina tissar. Obarmhärtig. Man måste ha långdistanslöpartejp på pattarna för att kunna bära den. Fatta allvaret.

 

Ständigt aktuella MANIAC BUTCHER valde att göra en tröja som ser ut såhär. Jag blir inte förvånad, men samtidigt blir jag ändå lite imponerad över hur kungarna av fult ideligen överraskar mig. Ryggtrycket är en framtida klassiker.

Ja, det var ett axplock av tröjorna det. Nu tänkte jag visa hur tokigt det kan bli när folk som måste bära hjälm inomhus bestämmer sig för att olovligt trycka en patch.

Folk har länge antagit att VENOMs maskot är en get. Givetvis är detta totalt felaktigt. På den här patchen ser vi ju klart och tydligt att det är en bockskäggig Anders Eriksson från Galenskaparna och INTE en get. Det känns skönt att kunna illuminera massorna och likt en Hadesherde leda dem ur villfarelsens tyranniska grepp. Tack så mycket. Det var så lite så.

Om ni som jag legat sömnlösa i åratal, grubblandes över hur det skulle sett ut om DISSECTION varit ett Nintendospel istället för en musikgrupp, får ni svaret här. När era ögon hämtat sig från den här tygmärksattacken kan ni spana in vad som står längst ner på patchen. ”Nuclear Blast 2003”. Japp, den är officiell. Jag saknar ord.

Blev man inte synskadad av DISSECTION-fadäsen så får man garanterat starr av GOAT SEMENs påhitt. Att bilden föreställer getsatan som bryskt tar Jesus Josefsson i pastejköket är det minsta problemet då själva utförandet är under all kritik. Sydamerikanen som plitat ihop detta måste förlorat händerna i en fruktansvärd olycka på tryckeriet, läs sovrummet, och helt enkelt varit nödgad att skapa stordåd på alternativt vis. Jag har många teorier och ingen av dem lämpar sig i skrift. Dr Panzram kläckte för övrigt en gång i världen en idé om att GOAT SEMEN skulle vara ett betydligt hårdare band om de kallade sig GOATSE MEN.

Att forma patchen efter hur logotypen ser ut är i nio fall av tio ett dödfött projekt. Tyska KATHARSIS är ett typexempel. Jag hör redan nu hur många i läsekretsen ojar sig bara för att de anser att KATHARSIS är världens bästa band. Kom igen, det ser bedrövligt ut.

Fast å andra sidan så var kanske KATHARSIS-tygmärket inte så jävla fult när man får det här kastat i ansiktet. Att King Diamond opererat hjärtat känns plötsligt fullt förståligt. Hur är det ens möjligt att skapa något så oangenämt? Sydamerikaner. Ständigt dessa sydamerikaner.

METALLICA är ökända för att ha frånstötande merchandise. Den här ryggpatchen slår nog alla rekord. Jag får faktiskt lite VITHATTEN-vibbar av hela konceptet. Vi har berg, vi har en märklig demon, vi har en allmän hopplöshet. Däremot skulle jag bära en VITHATTEN-patch med stolthet. METALLICAs dito skulle inte ens en kloaksystemslevande mutant ha på sig under pistolhot och vi vet ju alla hur modemedvetna de snubbarna är.

Vi rundar av med en pin och inte vilken pin som helst utan den mest ljusdyrkande av dem alla. Den ökända CELTIC FROST-pinen. Hur löd resonemanget? Vem godkände detta? Vem köpte skiten? Ännu en sömnlös natt väntar.

På återseende.

/Hatpastorn

20 svar to “Mardrömslik merchandise. Del 1.”

  1. Lite signerad, officiell Hellhammer-merch kanske?

  2. Jag tror jag spyr

  3. Jag har den där Marduk tröjan någonstans, köpte den nån sommar i ett av de där marknadsstånden som mest säljer vargmotiv.
    Tror de var 3 för 100:-

  4. Varje gång jag söker efter Marduk-merch på nätet så dyker den där tröjan upp bland de första alternativen.

  5. Om Nintendospelet Dissection funnits hade det låtit så här http://www.youtube.com/watch?v=zgaQHHS2yMM. Att lyssna på detta och beskåda den där patchen är bortom allt. Det finns förövrigt skrämmande många likartade nintendoportningar utav black metal.

    • Den var ju hur ball som helst. Synd att de krystat trummorna för att vara så ”likt” originalet som möjligt, hade de gjort dem med Nintendo-style hade det varit perfekt musik till valfritt Castlevania-spel.

      • Det beror nog på att personen helt enkelt hittat en guitarpro-fil av låten och kanske bara bytt ut midi-instrumenten. Inklusive trummorna. Lätt som en plätt.

  6. Vår basist äger den ovan nämnda Marilyn Manson/Motörhead longsleeven.

    Det är dock Marilyn Manson i old english ovanför motörheads warpig och under det står det ”SATAN”. På ryggen är en snitsig tribal och längsmed ärmarna ett flertal brinnande pentagram.

    Värt att tillägga är att det är en longsleeve med huva, katastrofalt fult.

    • Plötsligt blev det här en Stephen King-novell. Det finns alltså flera olika versioner av den här tröjan? Shit. Om du har tid/lust/ork får du hemskt gärna fota den och skicka den till Hatpastor-mailen.

  7. Vid åsynen av dessa monstruösa kreationer framstår plötsligt alla dessa vargtröjor (och Spirals Anne Stokes-merch komplett med liemän, tribals och flames!) som riktigt smakfulla…

  8. Erik (Void) Says:

    Haha. Fulast var ju Merciless t-shirten. Kan dock inte se vad som skulle vara tokigt med Katharsis-patchen. Och det inte bara för att de är ett av världens bästa band.

  9. Saknar ”Lägg till i kundkorgen”-knappar😦

  10. På Record Hunter i Sthlm fanns det förut en Marduk-bootleg med en reklamlapp på som lockade till köp med följande: ”Fansen bar tröjor med texten ‘DREP DE KRISTNE’ på turnén!”.

    Jag undrar vad de tänkte.

  11. Arne Weitze Says:

    Ångrar fortfarande att jag inte köpte den orangea tröjan med en bild på Beverly Hillsgänget, under fanns Sepulturaloggan. Asien har en hel del fina saker när de gäller tröjor…

Kommentera

