Bandfotokatastrofer. Del 13.

Innan ni fortsätter att läsa ber jag er att hämta något starkt att dricka. Denna vecka ska vi nämligen få stifta bekantskap med MYSTIC CIRCLE, ett band jag medvetet undvikit att skriva om i denna Likpredikan. Jag har helt enkelt inte varit mogen för att riva upp de själsliga sår som uppstod när jag fick nys om dessa tyskar. Min första bekantskap med bandet ifråga var i Nordic Vision från 1997, numret med ENSLAVED på framsidan. I detta nummer slaktades MYSTIC CIRCLEs debutplatta ”Morgenröte” så hårt att jag fick mjälthugg. I samma nummer fanns även en käck annons där man fick se trummisen Aaarrrgon skämma ut sig fullständigt. Samma annons kunde man även beskåda i Close-Up Magazine. Skrattsalvorna som måste ha ekat inne på de bägge tidningsredaktionerna lär ha varit legendariska.

Självklart var jag tvungen att skaffa skivan till varje pris.

Fråga mig inte hur men kort efter att jag upptäckt detta superband lyckades jag få tag i ett promoexemplar av ”Morgenröte”. Hur skivan lät kommer jag att avhandla i en separat artikel. Ta mig på orden när jag säger att det kan bli för mycket av det goda när man snackar om mystiska cirklar.

Ett par år senare damp deras andra fullängdare, ”Drachenblut”, ner hos den lokala skivnasaren. Jag slet tag i skivan och joggade spänstigt ner till kassan och bad om att få lyssna på den i hörlurar. Rent musikaliskt var det som väntat ingen större öronorgasm. Lengräddad black metal med oändliga mängder synt, dubiös lyrik och obligatoriskt fågelkvitter mellan varje låt. Medan jag stod och insöp detta verk slog jag upp bookleten för att kolla om de fortfarande hade kvar de hysteriska artistnamnen från första albumet. Namnen Graf von Beelzebub och Aaarrrgon hade nämligen varit involverade i så många av mina skämt under 90-talets slut att jag kunnat släppa en bok vid namn ”1001 vitsar på tysk svartmetalls bekostnad”. Vad jag fick se överträffade mina vildaste drömmar. Sida efter sida pryddes av bandfoton jag inte trodde var möjliga och artistnamnen hade om möjligt blivit ännu sämre. Jag kände mig faktiskt en smula otrygg och mina hesa gubbskratt utbyttes raskt mot en stilla melankolisk klagan.

Sedan den ödesdigra dagen har jag inte hört skivan och fotografierna har jag förgäves försökt utplåna ur mitt minne. Nu är det dock hög tid att driva ut dessa demoner. Tack vare ett läsarbidrag kan jag nu en gång för alla reda upp vad som gick fel när MYSTIC CIRCLE i berått mod radade upp sig framför kameran och blev förevigade i den absoluta katastrof som stavas ”Drachenblut”. Ett stort tack vill jag rikta till Patric som tog sig tid att ordna bilderna åt mig. Honorar kommer på posten.

Nu kör vi.

Innan vi sätter tänderna i vad allas vår hukande favorittysk Graf von Beelzebub håller på med tycker jag att vi riktar lite fokus åt honvarelsen som står bakom honom. Bakom varje framgångsrik man står som vi alla vet en lika framgångsrik miss Piggy och lutar sig mot en sfär av raklödder. Uppenbarligen har hon tappat en fjärrkontroll innanför nattlinnet och försöker varsamt få tag i den utan att byta kanal. En synnerligen prekär situation. Som tur är märker herr Beelzebub ingenting för han är fullt upptagen med att halvhjärtat dölja koalabjörnen som hungrig smaskat sig fast i hans manslem. Att pensla hela kroppen, inklusive penis och pung, med drottningsylt visade sig vara en dålig idé, såvida man inte förespråkar tidelag som en sund fritidssysselsättning.

Att en vuxen människa målar hela kroppen skrubbsårsröd, sätter horn i pannan och klor på tassarna är OK om man heter Tim Curry och spelar Satan själv i ”Legenden: Mörkrets härskare”. Heter man Graf von Beelzebub och tröskar bas i hopplösa MYSTIC CIRCLE bör man inte ens tänka tanken. Det tunna röda skärpet som skär in lite sexigt i kärlekshandtagen går vi inte in närmare på och att han ”raped all angels of heaven in one night” kan vi nog alla enas om var en liten överdrift från den gode Grafs sida. Jag kan sträcka mig till att han möjligen besteg ett par överförfriskade fatchicks i MAYHEM-tröjor på någon gudsförgäten festival i Düsseldorf. Himmelrikets alla änglar, inte lika troligt.

Baalsulgorr. Namnet Baal känner vi alla till. Informationen gällande vem eller vad en ”sulgorr” är gick förlorad under samma mystiska omständigheter som vänsterstrumpan som försvann i torktumlaren och vad som egentligen hände med Nicholas Cage karriär. Baalsulgorr dog i alla fall på korset för Satan och det var ett fint initiativ. Synd bara att han såg ut som en blandning av en kebabrulle med håriga armhålor och ett fågelbo när han vek hädan. Inte ett så snyggt lik med andra ord. Plastblommorna som de köpt på ÖB samt spindelväven de tillskansat sig på Leksaker & Barnvagnar gör ont värre. En sista fråga: varför slickar farbror på taggtråden? Nu kan det vara jag som generaliserar men visst var det så att alla tjejer som köpte SIEBENBÜRGENS debutskiva ”Loreia” hade fejkade spindelnät i sina flickrum? Om inte annat hade de det där halssmycket köpt på Åsele marknad som föreställde en draktass som höll i en glaskula. DET är ren fakta.

– Hej, jag har kollat igenom menyn och bestämt för att ta en dagens, isterband och stuvad potatis.

– Tyvärr är det slut men vi kan rekommendera en rejäl portion isternos istället om ni är riktigt hungrig.

Tack, men nej tack!

Isternos. Topp fem sämsta artistnamnen någonsin. Risigt hår som bara svartfärgat svartmetallhår kan vara. Överambitiöst 1998-liksmink. Vad björnskinnsfällen som Christer Pettersson fläkte ut kåkfararkroppen på i fibban gör i bakgrunden kan jag tyvärr inte svara på. Teorierna är många men i ett såhär tidigt skede vill jag inte dra några förhastade slutsatser. Konceptet att Isternos ”förlorade huvudet för ondskan” låter för övrigt som en grym efterhandskonstruktion skapad för att rättfärdiga deras fantastiska idé att låta hans huvud ligga på ett blankpolerat kakfat. Tänk er diskussionerna när de brainstormade fram coola upplägg för bandfoton. Åh, den som ändå fått vara en fluga på väggen så man fått höra idéerna grabbarna de facto skrotade. Typ Graf von Beelzebub utspökad i en bläckfiskhjälm med armhålorna fullproppade med trafikdödade rävar. Javisst ja, DIMMU BORGIR nöp ju den idén.

För att se ut som en björkruska i ansiktet är Ezpharess en rätt schysst kille. Enligt ”Gentlemännens handbok” från 1912 är det praxis att bjuda damer som fått kiss i ögonen på välsköljd frukt.  Däremot minns jag inte avsnittet i boken där det stod att man skulle lägga en ”Creature from the black lagoon”-hand på damens svank under nyss nämnda fruktstund. Det Goatse-doftande blåshålet vid Ezpharess gren är genuint obehagligt. Särskilt när fantasin börjar flöda och man inser varifrån han fått äpplet. Nästa gång du köper teutoniskt odlad frukt och tror att den är färsk bara för att den glänser av dagg. Tvätta den noggrant. Glidslem lämnar lätt en besk eftersmak.

På tal om besk eftersmak har vi blockmongot Aaarrrgon näst på tur. Vem är det han hjälper? Jo, den där jävla Lilith som borde syssla med vettigare saker än att sära på benen så fort ett black metal-band kläcker idén att låta ett fruntimmer vara involverad i ett bandfoto. Jag förstår varför Adam dumpade Lilith. Med en sådan flickvän måste man vara ständigt vaksam. Inte för att han hade bättre lycka senare när Eva inmundigade ett äpple som enligt alla vettiga och sunda teologiska teorier blivit värpt via Ezpharess svulstiga rövhål.

Om vi motvilligt återgår till praktfiaskot Aaarrrgon så är det alltså tänkt att han ska hålla i Liliths avkomma, hedersknyffeln vi alla lärt känna som Antikrist. Min hjärna snurrar av alla teologiska paradoxer den meningen just bjöd på. Efter en stunds djupandning i papperspåsen jag byggt av gamla NÅSTROND-flyers kan jag sansa mig och komma till en enkel konklusion: den här fotoidén suger. Ska man bygga en docka som föreställer Satan som spädbarn bör man använda andra beståndsdelar än en tvättsvamp, Falu rödfärg och Dani Filths löständer. Är det förresten bara jag som tycker att Liliths fortplantningsorgan påminner om ett rävgryt där ett tjog sjögröna kamptaxar löpt amok?

Är mardrömmen över?

Nej.

Nu ska vi ta itu med gruppbilderna.

Nu låter jag er komma undan lindrigt med den första gruppbilden genom att bara anmärka på snedluggs-Liliths kraftiga problem med generande hårväxt. Hon verkar dock vara högst obrydd över denna vaginala olägenhet. Om vi lägger mina plumpa vitsar åt sidan för en stund så förstår vi att hon rider baklänges på en kvast. Hade hon haft kvasten rättvänd skulle Lilith nämligen sett ut som den mest välutrustade transvestiten i världshistorien. Bara tanken på Baalsulgorr med en gigantisk trälem i ögat får mig att skrika.

Gruppbild nummer två bjuder på en överlycklig Ezpharess som klämkäckt sätter upp foten på ett tjusigt balkongräcke. Långt ifrån en bra insats men i jämförelse med vad som hände Aaarrrgon framstår Ezpharess som ett fotogeniskt geni. Tack vare Aaarrrgons supersnäva lederhosen klev han rejält snett när detta fotografi togs. Vad vi inte fick se var när Aaarrrgon störtade likt ett övermoget päron utför balkongen. Han måste haft änglavakt för han bröt inga ben, dessvärre fastnade hans krulliga hår i balkongräcket och när hans blekfeta lekamen slog i marken såg han ut som frontmannen i KHOLD i barret . Tror ni mig inte kan ni spana in Aaarrrgons enskilda foto igen där han mycket riktigt är kal som ett ägg. Mitt rättstavningsprogram håller förresten på att kollapsa efter alla gånger jag skrivit ”Aaarrrgon” så detta är näst sista gången jag skriver det.

Visst, ”Voodoo” var väl ingen höjdaruppföljare efter makalösa ”The graveyard” men att King Diamond sjönk så lågt att han började spela med MYSTIC CIRCLE trodde nog ingen. Minns ni förresten när sångaren i KORN stod och fes i en MYSTIC CIRCLE-tröja på omslaget till ett gammalt nummer av Close-Up? En minst sagt märklig situation. Minst lika märkligt är vad King Diamond håller på med. Antingen har han världens längsta ben och är högst ansvarig för Aaarrrgons tragiska balkongolycka eller så har han klättrat upp på en staty och sitter där som en annan äggtjuv med ett Hobbex-svärd i näven. Ska jag vara helt ärlig vet jag inte vilket scenario som är värst.

Baalsulgorr. Vad ska jag egentligen ta mig till med dig? Du hade väl i alla fall kunnat kamma håret innan du bestämde dig för att plocka osynliga äpplen och bilda ett fjärdedels hakkors med kroppen.

Isternos hade ett så uselt artistnamn att det inte ens fick stå med. Det bästa hade varit att utesluta fettnäsan helt och hållet då hans halvhjärtade enarmade fjärilssim lämnar allt att önska. Att han är lika rak i ryggen som en 14-åring som just upptäckt DSBM får mig nästan att tycka synd om snubben. Pluspoäng ska dock delas ut för hans mjuka knän som är A och O när man sysslar med fritidsaktiviteter såsom utförsåkning och bugg.

Efter denna redogörelse känner jag mig helt tom men tro inte att det här är sista gången jag kommer att skriva om MYSTIC CIRCLE. Det finns mer att hämta i det ämnet då jag knappt berört det musikaliska eller redogjort för när de försökte finta publiken genom att väva in SLAYERs ”Angel of death” i deras egna låtmaterial. Vi avslutar denna resa med följande dekret som finns för beskådning i bookleten till ”Drachenblut”.

Det känns som att de innerst inne anade att gemene man eventuellt kunde finna deras upptåg en smula humoristiska. Det som gör mig mest häpen är att de inte lärde sig av sina misstag efter första plattan. Spott och spe delades ut och när det var dags för andra albumet lade de i femmans växel och skämde ut sig om möjligt ännu mer. Tredje given, ”Infernal satanic verses”, sparar vi till en annan gång. Nu vill jag bara lägga mig ner och vila.

/Hatpastorn

32 svar to “Bandfotokatastrofer. Del 13.”

  1. En annan skön ”jävel” är ju föredetta Marduk sångaren Legion på bandbilderna för Witchery, var nära att ramla av stolen när jag såg de bilderna första gången. Tänk att någon som lagt sång på Panzer Division Marduk kunde gå till att måla huvudet rött och placera spetsiga fallosar i pannan….

    • Mattias N Says:

      Men vad i helvete, jag har ju en sån där drakfot med glaskula nånstans! Inköpt på någon av Luleås marknader på den tiden man sprang omkring i pagefrisyr och cradle of filth-longsleeve! =D

      Makalöst bra inlägg förövrigt, råkade frusta ut lite kaffe över laptopen när jag läste ”blivit värpt via Ezpharess svulstiga rövhål.”

      • Mattias N Says:

        Men vad i helvete #2: Det skulle vara en ny kommentar, inte ett svar på Mattias kommentar! =(

  2. Mystic Circle är den enskilt största anledningen till att tyskar ska ägna sig åt i princip vad som helst annat än att spela black metal. Bisarrporr, fotboll och etnisk rensning är ju tex gamla paradgrenar som man borde fokusera mer på.
    Jag minns när jag såg Mystic Circle live, som förband till Cannibal Corpse, The Crown och Vomitory nån gång runt 2000. Vad som rörde sig i huvudet på den skivbolagskillen som satte ihop det turnépaketet undrar jag fortfarande. Peppen inför tyskarna var givetvis ytterst begränsad och det blev inte bättre av att de gjort valet att spela live med trummaskin. Efter spelningen stod nån av dem (den förlorade Graafbrodern förmodligen) och tackade den svenska publiken för deras stora stöd (var han nu hittade det?) samt lovade dyrt och oheligt att snart komma tillbaka med en riktig trummis. Lyckligtvis blev det aldrig så.

    • PressureUlcer Says:

      Jag minns också den spelningen, bland det mest (ofrivilligt?) komiska jag sett i mitt liv. Graaf gled upp och morrade argt: ”ourr drrrommer left the band before the tourr so we´rre gonna play with a drrom machine”, sen hyvlade han av E-strängen på basen 30 sekunder in i första låten. Suveränt!

  3. Günther Satan Goering Says:

    Min första (och således sista) kontakt med mystic circle var på wacken runt 2000. Jag minns bara en rakad dvärg i dracula-cape som studsade omkring på scenen framför en papp-figur föreställande Baphomet, samt att hela situationen i kombination med musiken gjorde det hela lätt surrealistiskt och humoristiskt. Fantastiskt uselt.

  4. Jag sprängs. Jag sprängs.

    Lysande, fullkomligt lysande. Fan vad jag gillar att upprepa mig idag. Dina inlägg håller alltid lika hög kvalitet som Hotrodder på SAAB-forumets, och det min vän, det är en komplimang. Men dagens inlägg var jävligt bra med hatpastorns mått mätt. Längtar efter mer.

  5. Haha, DSBM! Tog ett tag men sedan trillade polletten ner.
    Fantastiskt bra skrivet.

  6. Jag dööööör! Jag döööööör! ”som ett övermoget päron…” HAHAHAHHAHAHA! I vanlig ordning så skrattar jag så jag gråter, sminket sved i ögonen, men jag måste läsa igen! Du är sjuuuuk!

  7. Är inte dessa bilder från layouten till ”Infernal satanic verses”?
    Annars har jag en väldigt limiterad version av nyss nämnda skiva som potentiellt kan vara värd tusentals dollars vid en ebayförsäljning!

  8. Lyssna aldrig, aldrig någonsin på Mystiska Cirkelns totalslakt av ”One rode to Asa bay”… Det är det absolut jävligaste jag hört. Kalle Anka, som jag alltid trott att sångaren i bandet heter, har inte ens bemödat sig med att lära sig texten.

    Förövrigt ser jag det som självklart att bandet är och alltid har varit ett skämt. Har inte alla det?

    • Rent försäljningsmässigt tillhörde Mystic Circle de bäst säljande BM-banden från Tyskland då det begav sig. Rätt skrämmande faktiskt. Att de roffade hem ett kontrakt på Massacre Records berodde nog på antal sålda skivor än att musiken var bra. Få tog dem seriöst men uppenbarligen var folk villiga att betala för skiten. Skandal.

  9. Erik *void* Says:

    Fantastiskt inlägg.
    Kaffet (som för övrigt var skållhett) skrattades ner i lungorna när jag läste och tittade på de underbara bilderna.

  10. Rickard Says:

    Tyskar *Garv* Trodde inget kunde pigga upp min dag pa jobbet men ack sa fel man hade!

  11. Inget av detta ändrar dock det faktum att Medina (whore of Satan) är en riktig hit. Bra mycket märkligare än dessa bandfoton är dock den eftersläpande crashen på debuten. Nog för att det är trummaskin men herregud.

  12. Hanonym Says:

    Förstklassig läsning! Kan man hoppas att den gode Pastorn gör ett utlåtande om Obtained enslavement’s smått retarderade sätt att presentera sig på?

    • I skivomslagssnack del 1 omtalas Obtained Enslavements katastrofala foton men som du säger så har jag inte tagit itu med dem på riktigt än. Det kommer!

  13. Är inne på denna eminenta sida varje dag för att kolla nya inlägg, men idag är första gången jag bemödar mig med att lämmna ett spår på denna sida i cyberrymden.
    Någon gång under 03 var jag på semester på Solkusten i Spanien, tror att det hette Costa brava?.
    När man låg där på beachen om dagarna såg man en borgruin en bit bort, så en dag tog jag mig för att knalla bort till den.
    Borgen var väll skit vill jag minnas, men det som har blivit ett bestående minne från detta är att på en sten var det kluddat med läskig och lite skakig skrift.
    Ezpharess 2001 Mystic circle was here följt av 666
    och tilläggas ska att han hade krafsat ner 2 st tyska ss symboler i sitt namn också:-) .
    Var tvugen att leta upp det gammla fotot på detta och le lite för mig själv ikväll.
    Tack för mig…..

  14. Deathbox Says:

    hahaha!!! Fan va ja garvade. det här var helt klockrent!!! Keep it up man!!
    Bara en liten fråga, (jag fattar nog att du är metal-fan) men gillar du annan black metal? 🙂

    • Jag lyssnar nästan uteslutande på black metal och death metal, problemet med de två grupperingarna är att de rymmer så sinnessjukt mycket skrot. Skrot som jag uppmärksammar här så att andra kan slippa undan lidandet.

      • Så du lyssnar inte på Black Sabbath och Slayer? Det är nog tyvärr dags att citera Manowar: ”If you’re not into metal, then you’re not my friend!” Och visst sjunger Helloween ”Heavy metal is the law … lala laa la laa la laa …”? Helix uttrycker också saken på ett träffande sätt: ”So what you gonna do? Rock you!” Har du tänkt på det? Va? Avfälling …

  15. Förbannat bra skrivet! Sinnessjukt kul läsning

  16. Jag dör av skratt när jag läser din blogg,jag älskar blackmetal,men finns ju hur mycket sjukt och galet som helst inom genren,fortsätt i samma stil,jag kommer vara en trogen läsare

  17. Vilka jävla sköningar.

    • Mystic Circle var ett band som inte gjorde en besviken när de ställee sig framför en kamera då det begav sig. Just den där bilden hade jag aldrig sett förrut. Helt briljant.

  18. Förresten, är det deras dåliga engelska, och avsaknaden av korrekturläsare, som ligger bakom the mankind och the evil?

Kommentera

