Hatpastorn rekommenderar.

Efter lite drygt 100 inlägg är det hög tid att jag slår ett slag för något bra för en gångs skull. Om inte annat måste jag ta en paus i min OVERDETH-analys. Jag har hört mycket konstigt i mitt liv men OVERDETH, ja där har vi ett band som verkligen fått mig att ifrågasätta vad jag egentligen håller på med.

Första tipset tillägnar jag er som är intresserade av black metal av det lite mer obskyra och dekadenta slaget. Vi snackar kassettbolaget Bolvärk. Bolvärk är en underkatalog till Styggelse, en etikett som oljudsfrälsta lär vara bekant med sedan tidigare.

Bolvärk har främst gjort sig kända för att göra oheligt snygga återsläpp av mer eller mindre klassiska demokassetter. Vi har exempelvis CHAMBRE NOIRs ”Sodomize the dead for Satan”, NAUTHIS ”The almighty” samt den kommande EGREGORI-samlingen som jag kommer att återkomma till lite närmare i en separat artikel.

 

För er som tycker att det här låter lovande men som inte vill lägga alla ägg i samma korg rekommenderar jag att ni kollar upp samlingskassetten ”Tala i avskurna tungor”. Den sammanfattar mer än väl bolagets agenda. Minns ni filmen ”Super-8” med Nicholas Cage? Kommer ni ihåg när han rotade runt bland diverse omoraliskt bild och videomaterial på den där undergroundmarknaden? Vid ett av borden fanns det en låda som det helt enkelt bara stod ”Way beyond” på. I den lådan kunde man faktiskt hittat ”Tala i avskurna tungor”-tapen.

Förutom kändare akter såsom NIDSANG, DÖDFÖDD, ALFARMANIA och SEGES FINDERE finner vi här även band som är så obskyra att de knappt ens finns. Vi snackar konstellationer såsom BATTLEGOAT, FLOODED CHURCH OF ASMODEUS, BLAPHEMOUS SEXFAGO och BARNBORDELLEN.

Allt som allt bjuds vi på 24 låtar komplett vansinne och mörker. Det medföljande texthäftet är för övrigt ett typexempel på hur en booklet ska utformas. Drygt 30 sidor kollagegalenskap signerat Sundsvallssonen K. Olsson. Är ni intresserade av detta och bor i närheten av människobyn så kolla in följande:

Kulturföreningen Järnskogen & Styggelse presenterar:

FREDAGEN DEN 6 MAJ 2011

ROSLAGSGATAN 21, STOCKHOLM

INTRÄDE 80 KRONOR – TID: 19.00-01.00

Industriellt oljud framfört av:

ALFARMANIA (Sundsvall)

IRM (Norrköping)

BESTIALIZER (Stockholm)

KHMER NOIR (Göteborg)

O (f.d. Rännstensungar – Stockholm)

HÄNDER SOM VÅRDAR (Stockholm)

+ hemlig gäst

Utställning med konst av:

Joel Danielsson (Stockholm)

Martin Bladh (Norrköping)

Kristian Olsson (Sundsvall)

Visning av kortfilmer från bl.a. Kristian Olsson & Martin Bladh.

Försäljning av kassetter och skivor.

Releasefest för Alfarmania 10″, IRM 2CD samt ett stort antal utgåvor från kassettbolagen Styggelse och Bolvärk med bl.a. Bestializer, Blood Ov Thee Christ, O, Khmer Noir, Egregori, Venator och Alfarmania.

Mer information kommer snart. Kontakt via info@alfarmania.se

Nästa tips kommer att tilltala er som föredrar dödens metall. To The Death är ett bolag som alltid hållit hög klass på både det musikaliska planet och det rent förpackningsmässiga. Deras släpp av tragiskt förbisedda SORCERYs tidiga diskografi fick mig dock att sätta kaffet i halsen. Spana in detta:

“Unholy Creations” features all the bands demos up to 1993 including the never before released “Maculated Life” demo, the track “Pandemonium” from the first version of the “Ancient Creation” demo and the one-of track “Inhabitants” from the 1997 VOD compilation, also a rare rehearsal from the short period as Sorcery’s Malediction.

All track remastered from original tapes.

Also included is a 24 A5 page booklet with extensive band-history, lyrics and memorabilia.

The deluxe version (100 copies) is packed in a heavy black wooden-box with etched logo and also includes the 2010 demo “Master of the Chains” on cassette,  t-shirt, handnumbered poster and patch… ‘nuff said!

Inte övertygad? Kolla in förpackningen.

To The Deaths kommande mastodontsläpp av Förintelseförsamlingsfavoriterna SARCASM kommer att avhandlas på dessa sidor när tiden är inne så det kan ni hålla utkik efter.

 To The Death

Det tredje och sista tipset innan jag återgår till att plåga mig med ”King Arthurs final battle” gäller även det en sann kulturgärning. ALGAION-Kamijo har roat sig med att överföra gamla VHS-band till digitalt format och via Youtubekanalen ”GrimWideo” finner vi klassiska livespelningar med bland annat SORHIN, MALIGN, NAGLFAR, WATAIN och PROFANATICA. Dessa har tidigare bara kunnat beskådas om man ägde en kopia av en kopia av en kopia av originalkassetten så är ni intresserade av en rejäl laddning nostalgi så är det bara att klicka på länken. NAGLFAR-klippet är förresten taget från deras gig i Sundsvall. Lokalpatriotism ist krieg.

GrimWideo

Så, nu ska jag återgå till OVERDETH. Bandet som fick WYVERNs ”The ancient sword”-demo att framstå som ”Keeper of the seven keys”.

På återseende.

/Hatpastorn

14 svar to “Hatpastorn rekommenderar.”

  1. Oooh… Alfarmania (och Survival Unit med för den delen) är hur feta som helst! Tack för tipset.

  2. Ze wideos are grimmm

  3. Nu måste du ta ditt ansvar och skriva en Shining-artikel. Det är nog nu. Jag hörde precis ett smakprov från deras nya på shadowsofthenorth-bloggen och jag blev så trött att jag stängde av efter två minuter. Snälla, en Shiningspecial!

  4. Ja en Shining-special har jag också efterfrågat länge nu!

  5. SORCERY ar sjukt underskattade! Man tackar for tipsen.

    PS: Skriv inget om Shining, Skjut dom istallet!

  6. Fantastiska filmer! Särskilt Sorhin-videon som är en sann stilstudie i fritidsgårdspelningar från 90-talet, komplett med kraxsång, mantlar och halvslött helikopterbangande.

  7. Från det ena till det andra; från Facebook av alla ställen:
    Erik Pelzer: Hörde att Sorgeldom släppt nytt. Vart får man tag på det?
    Nordvis: Kan nog ordnas genom Nordvis
    Erik Pelzer: fint. vithatten med?
    Nordvis: Yes
    Erik Pelzer: Gott

  8. Är det irländska Overdeth vi pratar om? De är inte helt värdelösa. Har jag för mig.

    men om du säger att det är så, kan jag i alla fall skylla på drogerna. 8)

  9. Erik *void* Says:

    Polska dödstrasharna Magnus (!!) har en låt vid namn ”Achtung Magnus!!!”. Mänskligheten skulle antagligen må bättre utan den vetskapen.

  10. Wyverns demo ”The ancient sword” lyssnar jag ofta på. Den är rent fantastisk på många sett. 🙂

  11. Saruman glosöga Says:

    Vad anser herr Hatpastorn om Malign? Har hört talas om trummisens ”anfallstaktik” mot publiken, och på något vis lyckats spela endå.

Kommentera

