Ljudtekniker – Jordens avskum.

Alla som någonsin har stått på en scen och framfört Djävulens musik har upplevt variationer på nedanstående scenario.

Under soundchecken står du förtvivlat och gestikulerar till ljudteknikern då baskaggen ger ifrån sig samma ljud som när man släpper en kotte på fuktig mossa och du vet att om du inte kan höra kaggen kommer det att bli en NARGAROTH-stinkande spelning. Du får ögonkontakt med den retarderade lokale ljudteknikern, pekar med hela armen mot kaggen, pekar sedan resolut mot din monitor och avslutar med att vifta med handen uppåt för att markera att du vill ha högre volym på kaggen i din monitor. Ett barn skulle förstå denna charad, det är inte precis Gäster med Gester vi pratar om när Jarl Borssén med diverse kroppsdelar ska gestikulera ordet trombocytaggregation. Ljudmaestron dyker ner bakom sitt mixerbord, tittar efter en stunds rattande fram och ger dig tummen upp. Kommunikationen har fungerat.

Trodde du.

Efter att trumslagaren räknat in och ni dundrar igång med er intoleranta Satansmusik märker du att ljudet på kaggen blivit om möjligt ännu lägre. Hängpuka nummer 2 kan du dock höra väldigt väl, så väl att det är det enda du hör. Förtvivlat tittar du dig omkring och ser att dina medmusikanter har liknande dilemman. Trummisen verkar bara höra sin egen virvel och försöker lösa detta genom att i rent hat grinda ännu hårdare och snabbare. Bassisten smyger längre och längre bak på scenen för att kunna lyssna till utljudet på sin stärkare och står sedan resten utav spelningen och låtsas vara bassisten i JUDAS PRIEST som ingen vet vad han heter eller hur han ser ut. Gitarristerna varvar desperata svajbomber med skoningslöst sågande i E i hopp om att någon utav dem ska ha någon sorts hum om vart, när och hur de är i låten. Själv börjar du kackla nyckelord såsom ”Kill”, ”Die” och ”Satan” frenetiskt i mikrofonen i tron att publiken inte ska märka att ni är ute på djupt vatten.

Detta hände för övrigt nyss nämnda NARGAROTH när jag beskådade det spektaklet i Holland för några år sedan. De har förresten ingen bas live utan kör med en gitarrist som spelar svartmetallgitarr och en gitarrist som spelar dödsmetallgitarr. Obs, detta är inget skämt. När undertecknad frågade ena strängspelaren efter deras minst sagt undermåliga gig varför de inte hade någon bassist fick jag det svaret varpå en pinsam tystnad uppstod. Ska jag vara helt ärligt tyckte jag lite synd om snubben, ungefär på samma sätt som man tycker synd om vuxna människor som måste ha på sig hjälm inomhus.

Summan utav detta, förutom att NARGAROTH är ett band vars existensberättigande jag starkt ifrågasätter, är att ljudtekniker är jordens avskum. Extrem musik har funnits i för många år för att det ska vara acceptabelt att ljudet i 9 fall utav 10 låter som ett distat vattenfall. Det finns givetvis undantag, konstellationer som har möjligheten att ha med sig en egen ljudkonstnär brukar kunna fisa ur sig ett acceptabelt ljud. Det är de lokala talangerna som är problemet. Jag vet många spelställen som folk kategoriskt undviker att gå till då de vet att ljudet kommer vara så dåligt att man hellre lyssnar på VITHATTEN-demon i en Fiat Punto som kör 140 kilometer i timmen mellan Gräsmyr och Vännäs med trasigt avgassystem.

Att som musiker ha dåligt ljud på scen är en sak. Förhoppningsvis är man tillräckligt repad, nykter och professionell för att kunna framföra ett gig utan att höra ett skvatt. En skröna jag skrattat gott åt genom åren är den om Micke ifrån LORD BELIAL när han i fyllan och villan nickade till mitt under ett grind. Att som batterist somna under en spelning är en fantastisk prestation. Personligen brukar jag också somna när jag lyssnar på LORD BELIAL men det är en annan historia. Att stå i publiken och beskåda en spelning där ljudet är katastrofalt är bara tröttsamt och slöseri med tid, pengar och energi.

I Mexiko träffade jag på en högst suspekt snubbe som skulle sköta ljudet på 3 spelningar. Fåntratten var flera meter lång, gick som en tecknad figur och bar gigantiska solglasögon 24 timmar per dygn. Han var lika bra på att tala engelska som ett kärleksbarn mellan ett hisschakt och en näve blomjord och var allmänt hopplös. Hans specialitet var att ta sångmikrofonen och vifta den lakoniskt mot trummikrofonerna samtidigt som han upprepade mantrat ”Hola, Hola, Dos, Eeeeey” in absurdum tills rundgången tjöt. Soundcheck tog minst 3 timmar per dag.

I Finspång lyckades det lokala förbandet elda upp alla monitorer under första låten då ljudteknikern uppenbart var ifrån en annan planet. Gruppen som spelade tafflig heavy metal hade för övrigt ingen sångare den kvällen eftersom han inte fick gå dit för sin mamma då vi norrlänningar verkade så farliga. Efterfesten var legendarisk då Finspångsgrabbarna i ASHES dök upp för att sedan sitta nakna i sin replokal och borra sönder sina egna skivor.

I en håla i Tyskland som jag tror hette Solingen valde ljudteknikern att röka enorma mängder jazztobak samt vinkla PA-högtalarna mot varandra så rundgången tjöt konstant likt en gråkall vind i Härnösand. När det aggressivt påpekades vilket genomruttet as/fullkomlig idiot han var så gick budskapet inte ända fram då han likt många andra tyskar såg det engelska språket som något högst onödigt att kunna. Det var då som det stora vemodet rullade in.

I Italien lyckades klåparen bakom mixerbordet elda upp 2 monitorer samt orsaka en rundgång som fick samtliga i lokalen att få obotliga hörselskador. Hans engelska var för övrigt ännu sämre än tyskens jag nyss nämnde så han fick ha en bisarr italienare med GRAVELAND-skjorta och RHAPSODY-doftande frisyr som tolk. Slår man upp ordet språkförbistring i nationalencyklopedin så ser man en bild på 2 italienare samt en drös upprörda norrlänningar som pekar med hela handen. Samma kväll tvingades jag för övrigt genomlida en dryg timmes uppträdande med sällsynt trista FORGOTTEN TOMB. De ansåg att stämapparat var något som helst skulle lämnas hemma så gitarrerna var så sura att tänderna krullade sig i käften.

Jag skulle kunna fortsätta att räkna upp exempel i all evighet men jag tror att ni förstår poängen. Året är 2010 och det finns fortfarande ljudtekniker som ser ut som ett frågetecken när man påpekar att monitorerna på scenen inte ens är påslagna. Vad är problemet? Min personliga teori är att många rockklubbar sätter ut följande annons i lokaltidningen.

LJUDTEKNIKER SÖKES

Ingen tidigare erfarenhet behövs.

Vi söker dig som saknar all sorts form utav utbildning inom detta område. Kan du justera volymen på din TV är du överkvalificerad. Du bör ha social kompetens likt en skendöd lök samt lyssna på allt annat än hård musik . Helst ska du inte lyssna på musik överhuvudtaget.

Du ska inte kunna hantera stress, däremot krävs det att du ska vara totalt immun mot råd och tips ifrån folk som faktiskt kan något.

Behärskar du inte det engelska språket är det ett plus. Om du är blind, döv och stum är det mycket meriterande.

Arbetet kommer oftast att ske kvälls och nattetid men du behöver inte stanna kvar på din plats när väl bandet börjat spela. Däremot är det av högsta vikt att du stänger av hela ljudsystemet när DU tror att bandet har spelat klart. Allra helst bör detta ske när publiken ropar efter extranummer och bandet kommer ut på scenen igen.

Kom ihåg att det är DU som är stjärnan och att grupperna som kommer dit för att spela ska var ytterst tacksamma att de ens får vistas i samma lokal som dig. Var absolut inte blyg att äta upp bandens mat och kanske framförallt dricka upp deras pilsner.

Välkommen med din ansökan.

/Hatpastorn

Annonser

17 svar to “Ljudtekniker – Jordens avskum.”

  1. Fullständigt jävla korrekt på alla punkter. Väl talat. I Ryssland var faktiskt de flesta teknikerna över förväntan, men två var mongolider på en nivå jag aldrig tror mig ha skådat på ett gig tidigare. Herrejävlar så trött man blir.

  2. Jag står upp. Och applåderar. Allt detta tack vare en fantastiskt fint genomförd artikel i ämnet ”idioter”. Om jag hade orkat hade du fått en skröna från när jag spelade på Wacken men jag blir förbannad bara jag tänker på det så det skiter vi i.

  3. Fruktansvärt roligt, jag kreverar när du levererar.

  4. Hizon, minns du den här;

    Ca 1 h kvar till insläpp, bandet går och plockar upp sakerna på scen, och kollar så att backline fungerar. Går sedan och frågar var ljudteknikern är, eftersom vi redan är en timme efter utsatt tid.
    – ”Är ljudteknikern här nånstans?”
    – ”Nä, vad ska ni med honom till? Det låter ju redan kanon!”
    – ”Ehh. Vi kanske skulle koppla in några mikar och lite sånt där som man brukar göra?”
    – ”Det låter ju redan bra, behövs det verkligen?”
    – ”Ja, det behövs. Kan du be ljudteknikern komma och styra upp en soundcheck?”
    – ”Nä. Men det ligger några mikar under scenen, bara att koppla in dem i stageboxen. Det kan ni väl göra själva? Ljudteknikern har inte tid, han håller på att göra mat åt er!”

    (maten var f.ö. jävligt god)

    • SW, Jo tacka fan för det. Guldet kom med den helt episka killen som lade upp ett A4 på scen under pågående set med texten ”Please play till 01.00”.

  5. jag vill minnesluckas en tillställning när en lokal engångsorkester vid namn war against humanity körde ett gig i sundsvall och joel terrorgoat skulle spela trummor. fanskapet var så pin brinnande att han satt och runkade istället. tack och lov så körde jag krigshetsande oljud som överöste allt annat jolm.

  6. bättre band sökes

  7. Hahahah! Klockrent! Kunde inte sammanfatta det bättre själv. Fy helvete vilka nötter det finns där ute som tror att de kan kalla sig ljudtekniker bara för att nån annan idiot ställt dit dem bakom mixerbordet.

    • Haha, jo det är ganska fantastiskt vilken inkompetens det finns. Hur går det med låtsnickrandet förresten?

      • Hehe, jo vi fick ju vår beskärda del av fullständig tysk idiot på FBF i lördags… Fy fan… Hörde ingenting, och sen någon som kom med den klockrena idén att vräka på med rökmaskinen så jag inte heller kunde se vilket band på basen jag spelade på hehehe. Så jag var väldigt nöjd (läs 1 mm från att mörda gubbjäveln efter spelningen)….

        Inte haft tid med mer låtsnickrande de senaste veckorna, men du har väl kollat in de andra spåren jag lagt upp på myspace redan? Plattan är i princip färdig utöver att försöka hitta någon som vill släppa den nu så det är ju en början.

  8. Hahahaha!! Fantastiskt väl skrivet. Mycket underhållande och roligt om ett oerhört tragiskt ämne. Otaliga är de gig man genomlevt/plågat sig själv och publik pga av taffliga tekniker… Det jag kan rekommendera är att skaffa ett eget inearsystem och använda det för ditt eget höga nöjes skull

  9. Jag vet inte hur många ni är i ditt band, men antingen är ni limätande bajspunkare snarare än hårdrockare eller så har vårt skolsystem totalhavererat när ingen av dina gruppkamrater förmår kommunicera ett enda ord på vare sig tyska eller spanska. (Och vad i hela friden är en ”bassist”?) Om ni nu prompt ville meddela en tysk ”vilket genomruttet as/fullkomlig idiot” ni ansåg honom vara, kunde ni väl i alla fall ha försökt överbrygga språksvårigheterna med ett ”Arschloch” eller ”Dummkopf”?

    Annars vill jag tacka för den trevliga läsningen.

    • Förutom engelska pratas det tyska, spanska, franska, italienska samt portugisiska av alla jävla språk när vi är ute. Det spelar faktiskt ingen roll då kommunikationen kan vara lika bedrövlig även om man pratar svenska med en svensk ljudtekniker. Den tyska ljudteknikern fick f ö en salva på tyska, inklusive tyska pratad av en annan tysk men detta hjälpte föga.

      Det är tyvärr inget ovanligt fenomen med korkade ljudtekniker, alla som någonsin stått på en scen har varit med om någon sorts form av sonisk misär. Själva grundproblemet är att dylik musik har spelats sedan 80-talet och likväl är ljudet oftast bedrövligt när man går på en spelning trots att utrustning och lokaler förbättrats avsevärt. Man märker detta extra tydligt då man har med sig en egen ljudtekniker då ljudet helt plötsligt blir bra både på scen och ut till publiken. Som jag skrev, det är i 9 fall av 10 de lokala ljudteknikerna som är det stora problemet. Det som gör det extra märkligt, framförallt i Tyskland och Belgien, är att det är spelningar flera gånger i veckan så de borde kunna sina prylar utan och innan men tyvärr är det inte så. När man pratar med fans efter en spelning och de säger att det ALLTID är uselt ljud på stället de brukar gå på börjar man ju undra.

      Kul att du fann läsningen läsvärd!

  10. Dessvärre har du rätt i det mesta du skriver. Så ser det ut på de flesta ställen nu, vilket är ruskigt risigt då det faktiskt finns bra ljudtekniker (skulle kalla mig själv just det), men problemet är att ingen vill betala för en tekniker som faktiskt vet vad han sysslar med. Har man pröjsat band, lokal etc och det finns ett fån som kallar sig ljudtekniker som ställer upp för kaffepengar och en klapp på axeln så tycker man att man gjort ett kap.

    Ljudtekniker värda namnet har ingen anledning att jobba på sådana ställen under rådande förhållanden.

  11. Ett av dom mest pinsamma misslyckanden jag varit med om ljudtekniker har gjort var på das boot i våras. Ljudtomtarna lyckades inte ens få ljud i ett digitalt trumsett eller de trådlösa mikarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: