Vad tänkte de egentligen? Del 1.

 

I begynnelsen hade undertecknad tänkt göra en lista över de 10 fulaste skivomslagen genom tiderna. Detta projekt blev dock ganska poänglöst eftersom bandet som nöp förstaplatsen vann med sådan marginal att det inte ens blir roligt. Alla andra omslag bleknar i jämförelse med denna monstrositet som är så bedrövligt stygg att synnerven utvecklar ett självskadebeteende..

Detta skivkonvolut gör mig genuint förbannad, kränkt och illa till mods. Att beskåda denna visuella mardröm är ungefär som att bevittna en bilolycka, man kan inte titta bort hur vämjeligt det än är. Återigen ställer man sig frågan: ”Vad fan tänkte de egentligen”?

Att Mortiis stod i ringbrynja, hjälm och med en näsa gjord utav plastic padding på sitt debutalster har man skrockat gott åt genom årens lopp. Det omslaget vill jag tatuera in över hela torson bara jag slipper bevittna Eminenz omslag till ”Exorial” igen. Eminenz. Vilket jävla band. ”One could not imagine the scene without Eminenz” som det stod i ett gammalt pressmeddelande. Ja, ibland vaknar jag upp kallsvettig mitt i natten och tänker på hur scenen sett ut om Eminenz inte funnits. Obs, ironi.

En mycket god kamrat till mig hävdade i ett infall utav  tillfällig sinnesförvirring att plutonens magnum opus ”Anti-Genesis” var en dunderplatta. Med stor skepsis spisades skivan och han fick givetvis äta upp sina ord likt en bytta fylld utav skendöd Tartexpastej.

Eminenz har varit förband åt Mayhem vid 2 tillfällen. Snacka om att vara vid rätt plats vid rätt tidpunkt. Om de inte agerat förband åt dessa norska giganter i Leipzig i början på 90-talet betvivlar jag att man brytt sig speciellt mycket om dem. Sen att de vägrar kalla sin tonkonst för black metal utan envisas med nödepitetet dark metal gör mig bara trött. Om dark metal innebär blaskig tysk svartmetall med synth och hejiga artistnamn såsom ”Dark Man” är det en genre man uppenbarligen ska passa sig för.

Titta er mätta på detta skivomslag då det kommer att förfölja er i era drömmar likt en mara på fultjack.

 

 

Kommentera

